Vraag hier de gratis pdf aan met de

Tien belangrijke inzichten voor Zichtbaar Succesvol Leidinggeven

en ontvang daarna elke maand nieuwe tips


(1 x per maand, eenvoudige afmeldmogelijkheid)
Lees hier de volledige Privacyverklaring van Bogers Beroepscoaching

(reeds meer dan 2500 abonnees)

Zichtbaar Succesvol Leidinggeven!

Bepaal zelf op wiens schouder de aap zit

Als leidinggevende heb je vast wel eens te maken met medewerkers die kampioen zijn in het naar boven delegeren. Ze hebben een taak die ze prima zelf kunnen uitvoeren. Maar toch weten ze het zo te brengen, dat de actie uiteindelijk weer bij jou ligt. Ze kloppen bij je aan met een vraag of probleem waar ze tegenaan lopen en doen op een subtiele manier een beroep op jouw verantwoordelijkheidsgevoel.

De valkuil is dat je heel snel “de aap op je eigen schouder” neemt. Voor dat je weet loopt jouw ToDo-lijst helemaal vol terwijl je medewerker lekker relaxt terug aan het werk gaat. Hij wacht wel totdat jij je actie hebt gedaan. En als je niet oppast doe je dit bij steeds meer medewerkers en wordt jij de bottleneck voor het werk van je hele afdeling.

Eén van de meest effectieve manieren om met dit soort situaties om te gaan, is het JIJ-WIJ-IK principe. De stappen JIJ, WIJ, IK geven de volgorde aan, waarmee je reageert op de vraag of het probleem waarmee de medewerker bij je aanklopt:

JIJ-WIJ-IK

JIJ: 
  • “Wat kun JIJ zelf doen om het probleem op te lossen?”
  • “Welke oplossing heb JIJ al geprobeerd en waarom werkte dit niet?”
  • “Welke alternatieven kun JIJ nog bedenken?”
Pas als je merkt dat de medewerker niet in staat is om het probleem zelf aan te pakken, bijvoorbeeld door het ontbreken van de juiste kennis, tijd, ervaring of bevoegdheden, kun je overwegen om naar de volgende stap te gaan:
WIJ:
  • “Okay, wat kunnen WIJ samen doen om het probleem aan te pakken?”
  • “Welke adviezen of goedkeur moeten WIJ regelen?”
  • “Laten WIJ samen een aantal mogelijke oplossingen bedenken”
Als je deze eerste twee stappen gevolgd hebt, zul je zien dat jouw ToDo-lijst verschoond blijft van acties die niet bij jou thuis horen. Er blijven natuurlijk taken voorkomen, die de medewerker niet zelf kán uitvoeren. Dingen die je echt zelf moet doen vanwege jouw persoonlijke verantwoordelijkheid of bevoegdheden. Alleen voor die acties neem je de laatste stap (en zie dit als uitzonderingen, als een dikke branddeur waar je slechts in zeer beperkte gevallen doorheen komt!):
IK:
  • “Goed, IK zal dit voor je gaan regelen”
  • “Okay, IK neem de verantwoordelijkheid vanaf nu van je over”
  • “Deze keer zal IK het doen, maar kijk mee zodat je het de volgende keer zelf kan”

Houd de JIJ-WIJ-IK stappen steeds in het achterhoofd, elke keer als ergens een taak komt boven drijven. Vooral bij die notoire Naar-boven-delegeerders. Je zult zien dat jij zelf gaat bepalen op wiens schouder de aap komt te zitten. En het positieve is dat de medewerker op deze manier toch het gevoel heeft dat je hem helpt!

Als je consequent deze drie stappen doorloopt zul je zien dat van alle verzoeken die op je af komen, er hooguit 20% daadwerkelijk op jouw bordje komt. De andere 80% van de gevallen blijft de aap lekker op de schouder van de ander. En dat geeft voor de meesten van ons toch een welkome tijdsbesparing.

Als hulp bij het toepassen van het JIJ-WIJ-IK principe, hieronder enkele stimulerende
gedachten
:

  • Er bestaan maar twee soorten problemen: 1) Die je zelf kunt oplossen en 2) die je niet zelf kunt oplossen. En dat geldt dus ook voor jouw medewerkers. In heel veel gevallen zijn ze prima in staat om het probleem zelf op te lossen. Ze hebben soms alleen een zetje nodig. 
  • Dit is tenslotte precies de taak waarvoor de medewerker is opgesteld – In de meeste gevallen mag je van de medewerker juist verwachten dat hij het probleem zelf oplost, gelet op zijn functie. Daar is hij immers voor aangenomen. Misschien moet het gesprek eerder gaan over de redenen waarom hij deze taak niet denkt uit te kunnen voeren…
  • Stel de hulp even uit – Vertel dat je nu even geen tijd hebt, maar dat je later graag mee wil kijken. Vraag de medewerker om ondertussen zelf alvast naar mogelijke oorzaken en oplossingen te kijken. Je zult zien dat in veel gevallen het probleem later al is opgelost. Zie ook mijn eerdere nieuwsmail over De kunst van het “Uitgesteld Helpen”

Probeer het JIJ-WIJ-IK principe eens uit. Ik hoor graag de resultaten!

Met hartelijke groet,

Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meldt je dan hier aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk). 

Vermeld op mijn eigen LinkedIn pagina