Vraag hier de gratis pdf aan met de

Tien belangrijke inzichten voor Zichtbaar Succesvol Leidinggeven

en ontvang daarna elke maand nieuwe tips


(1 x per maand, eenvoudige afmeldmogelijkheid)
Lees hier de volledige Privacyverklaring van Bogers Beroepscoaching

(reeds meer dan 2500 abonnees)

Zichtbaar Succesvol Leidinggeven!

Hoe je een slecht functionerend team herkent

Of je nu teamlid of teamleider bent, je wilt het liefst dat jouw team goed samenwerkt en draait als een geoliede machine. Het geeft tenslotte de meeste energie als je in een positieve sfeer aan gezamenlijke doelen werkt en als je samen maximale prestaties laat zien.

Helaas, in de praktijk functioneert een team vaak niet optimaal. Er is onvoldoende structuur waardoor iedereen op een verschillende manier werkt (meestal wel vanuit de beste intenties). Er is veel discussie over allerlei dagelijkse beslissingen doordat er geen duidelijke doelstellingen zijn. Allerlei operationele (microniveau-)beslissingen worden voorgelegd aan de teamleider omdat de mensen zelf geen besluiten durven of kunnen nemen.

Als teamleider kun je het met zo’n team erg druk hebben. Nagenoeg alles wordt namelijk aan jou voorgelegd. Jij moet elk probleem op lossen, jij moet elke beslissing goedkeuren, jij moet bij elk conflict ingrijpen, enzovoort.

Je kunt het gelukkig goed signaleren wanneer een team slecht functioneert. Een slechte samenwerking uit zich uiteraard op verschillende manieren, maar er is één duidelijk symptoom waaraan je kunt herkennen dat een team niet goed functioneert:

 

Er wordt vooral óver elkaar gepraat
in plaats van mét elkaar

 

Daardoor fungeert de teamleider als een soort bemiddelaar: Jan komt klagen over Piet en voordat je het weet heeft de teamleider er een actie op z’n ToDo-lijst bij. Hij moet dit namelijk gaan bespreken met Piet, hem aanspreken op zijn gedrag en vervolgens het verhaal van Piet aanhoren, enzovoort.

Of erger nog: de teamleden klagen niet eens bij de teamleider maar gaan onderling roddelen over andere collega’s. Dan is het probleem in het team nog groter want als leidinggevende ben je er niet van op de hoogte dus kun je niet eens ingrijpen.

 

 

Hoe kan het nou dat volwassen mensen toch zo’n kinderachtig gedrag vertonen? Allereerst een geruststelling: dit ligt niet aan de teamleden zelf. Dit gedrag kan bij elk team voorkomen. Het is namelijk een gevolg van de ontwikkelfase waarin het team zich bevindt.

Een team ontwikkelt zich langs een aantal fases. Ongeacht de grootte van het team, ongeacht het soort werkzaamheden, ongeacht de taakvolwassenheid van de individuele teamleden: elk team doorloopt deze fases. En tijdens dit groeiproces moet het team een aantal essentiële vaardigheden leren.

De belangrijkste vaardigheid die het team moet leren is om elkaar aan te spreken! Als een team geleerd heeft om elkaar feedback te geven en elkaar eerlijk aan te spreken op gedrag, is de belangrijkste hobbel genomen om door te ontwikkelen naar een high-performance-team.

En het is de taak van de teamleider om het team deze vaardigheid te leren (sorry, het is echt zo, het team kan dit niet uit zichzelf leren). Als je de ontwikkelfases van teams kent, dan weet je ook welke managementstijl er nodig is om jouw team verder te ontwikkelen. En je weet dan ook welke interventies je dagelijks kunt doen om dit ontwikkelproces te versnellen (overigens: wil je hier meer over weten, neem dan contact met mij op).

 

Maar wat doe je nou met Jan die komt klagen over Piet?

 

Een praktische tip hiervoor is de volgende:

Als Jan bij jou komt klagen over Piet, geef je als antwoord: “Dank je voor je informatie Jan. Ik stel voor dat we meteen Piet er even bij halen. Dan kun je hem zelf vertellen waar je last van hebt. Ik praat namelijk liever mét mensen dan óver mensen”.

Er kunnen nu twee dingen gebeuren:

  1. Jan stemt in. Prima, je kunt nu als teamleider er voor zorgen dat ze beiden op een goede manier in gesprek gaan en de dingen uitspreken. Zie jezelf als bemiddelaar die ervoor zorgt dat beide partijen op een goede manier in gesprek gaan.
  2. Jan wil dit liever niet. Ook goed, maar dan leg je Jan uit dat wat jou betreft zijn klachten ook niet meer bestaan en dat je verwacht dat hij weer gewoon aan het werk gaat.

Succes!

Hartelijke groet,

Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meldt je dan hier aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk). 

Vermeld op mijn eigen LinkedIn pagina