In een ideale situatie werken al jouw collega’s constructief met jou samen. Iedereen werkt aan dezelfde doelen, men helpt elkaar als vanzelfsprekend en het gemeenschappelijk doel gaat boven ieders persoonlijk belang.

Helaas is dit bij veel (management)teams niet het geval. Je wilt zelf weliswaar constructief samenwerken maar je hebt te maken met andere managers die vooral voor hun eigen afdeling opkomen. Sterke ego’s die vooral bezig zijn om hun eigen straatje schoon te vegen, althans zo komt het over.

Dit is in de eerste plaats een teamprobleem. Zo’n team is blijkbaar nog niet voldoende ontwikkeld en is nog niet taakvolwassen genoeg. Teamleden werken eerder “tegen” elkaar dan “met” elkaar. Een mooie uitdaging dus voor de teamleider om hier de juiste ontwikkelstappen in te zetten (zie hieronder de link naar eerdere artikelen met praktische handvatten hiervoor).

Zit je echter in zo’n minder ontwikkeld team, dan kan men wel eens makkelijk over je heen lopen. Zeker als je zelf een coöperatieve, zachte stijl van samenwerken hebt, kun je zomaar het onderspit delven als anderen steeds stevig hun punt maken.

Wat je dan nodig hebt zijn krachtige woorden. Stevige uitspraken die je kunt gebruiken om op kritische momenten je punt te maken. Effectieve zinnen om duidelijk je grenzen aan te geven en met je vuist op tafel te slaan.

Krachtige woorden voor meer impact

Krachtige woorden om makkelijk te gebruiken:

  • Dit is niet acceptabel
  • Dat is jouw verantwoordelijkheid
  • Ben eens concreet
  • Dat hadden we toch afgesproken?
  • Dat is niet mijn probleem
  • Ik verwacht van jou …
  • Daar ben ik het niet mee eens
  • Ik ga dat niet doen
  • Ik wil dat je …

Best makkelijk, je moet ze wel zo nu en dan echt uitspreken, niet alleen denken! Als je dit een paar keer hebt gedaan, komen deze woorden vanzelf in je standaard repertoire en zul je veel krachtiger overkomen.

Andere artikelen over krachtig overkomen:

En wil je meer weten over hoe teams zich ontwikkelen:

Hartelijke groet,

Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meld je dan aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk).