Vraag hier de gratis pdf aan met de

Tien belangrijke inzichten voor Zichtbaar Succesvol Leidinggeven

en ontvang daarna elke maand nieuwe tips


(1 x per maand, eenvoudige afmeldmogelijkheid)
Lees hier de volledige Privacyverklaring van Bogers Beroepscoaching

(reeds meer dan 2500 abonnees)

Zichtbaar Succesvol Leidinggeven!

De beste manier om te reageren op kritiek

Iedereen krijgt wel eens kritische opmerkingen te horen. Over je werk of over je gedrag, zowel zakelijk als privé. En de meesten vinden het moeilijk om zich dan niet persoonlijk geraakt of aangevallen te voelen (geloof me, echt iedereen vindt dit lastig). Een sneer terug (Nee, jij dan…!) ligt heel snel op de loer.

Voordat iemand kritiek op jou uit, heeft hij meestal al een flinke drempel moeten nemen (overigens: er zijn ook mensen die hiervoor nauwelijks een drempel hebben…). Voor de ander is het blijkbaar belangrijk genoeg om jou dit te komen vertellen dus er zit een belangrijk boodschap in deze kritiek. Je kunt deze kritiek zien als een poging tot feedback naar jou.

Op een effectieve manier feedback geven is een vaardigheid, die prima te leren is (in veel trainingen die ik geef komt dit onderwerp terug). De meeste mensen hebben deze vaardigheid echter nooit geleerd. Vroeger op school niet en vaak ook niet in het werkzame leven.

Feedback is een kadootje zeggen ze altijd. Dat kan wel zo zijn, maar soms wordt jouw kadootje in een vieze, stinkende oude krant verpakt. Zie dan het positieve van dit kadootje dan nog maar eens te vinden. De eerste keer dat iemand mij feedback gaf, voelde ik mij gigantisch aangevallen. Ik was compleet verrast dat iemand mij vertelde wat ik niet goed deed (zo interpreteerde ik het althans).

Toch zit in elke kritiek, positief bedoelde feedback verpakt (jouw kadootje)! Als je dit beseft, is meteen duidelijk wat de meest effectieve manier is om op kritiek te reageren:

“Dank je wel voor je feedback!”

Misschien denk je nu “dat is wel heel simpel” of “dat zou ik nooit zo zeggen”. Terecht, want waarschijnlijk ga je deze reactie ook nooit op deze droge manier zeggen. Het gaat echter om de gedachte die je in je hoofd neemt, wanneer je je reactie geeft. Neem de volgende metafoor:
 

Misschien ken je uit oude oorlogsfilms de scenes waarbij een onderzeeboot een torpedo (kritiek) afvuurt op een vijandig schip. Op het schip wordt de aanstormende torpedo gesignaleerd en de kapitein geeft opdracht om het schip zo snel mogelijk van koers te veranderen: afbuigen en met richting van de torpedo mee gaan varen. Het lukt ze maar net om de torpedo te ontwijken. En terwijl de torpedo langs het schip passeert, lezen ze de informatie die op de torpedo staat geschreven (feedback)…

Zet dus een pas opzij en lees de boodschap die de ander in zijn kritiek verstopt heeft. Dit betekent dat je je eigen ego even helemaal aan de kant zet (afbuigen). Besef dat het niet persoonlijk bedoeld is, ook al lijkt het wel zo. Natuurlijk vind je er zelf iets van en heb je een tegenreactie klaar, maar die houd je voor je. Je gaat alleen maar de boodschap in de kritiek ontvangen. Later zie je wel verder wat je er mee gaat doen. Vaak zit er een interessant leerpunt tussen waar je juist je voordeel mee kunt doen!

In de praktijk kun je natuurlijk allerlei varianten op de “Dank je wel” reactie toepassen. Gebruik daarbij vooral je eigen stijl en woordkeuze. Enkele voorbeelden:

  • Ik laat het even op me inwerken, dank je wel alvast voor je feedback
  • Ik begrijp hoe jij er tegenaan kijkt, dus bedankt dat je dat met me deelt. Ik neem dit mee om te kijken wat ik hiermee kan…
  • Ik begrijp wat je bedoelt. Ik weet alleen nog niet of ik het met je eens ben. Dank je in elk geval voor je input.
En als je de boodschap helemaal niet begrijpt? Soms kan de kritiek uit totaal onverwachte hoek komen en begrijp je helemaal niet waar dit vandaan komt of wat jouw aandeel daarin is. Vraag dan door, zonder je aangevallen te voelen (je wilt immers alleen maar de informatie op de torpedo lezen):
  • Wat is er precies gebeurd waardoor jij zo reageert?
  • Wat heb ik precies gedaan waardoor jij…?
  • Ik wil graag begrijpen hoe het komt dat mijn actie dit gevolg heeft bij jou.
  • Wat is het dat ik doe, waardoor jij je stoort aan…
Wees gerust: je mag er zelf ook iets van vinden! Parkeer jouw primaire reactie echter tot een later moment, wanneer je alle feitelijke informatie tot je hebt genomen en je er rustig over heb kunnen nadenken. Immers, een (goede) kapitein laat zich ook niet zo makkelijk provoceren…

Hartelijke groeten,

Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meldt je dan hier aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk). 

Vermeld op mijn eigen LinkedIn pagina