Vraag hier de gratis pdf aan met de

Tien belangrijke inzichten voor Zichtbaar Succesvol Leidinggeven

en ontvang daarna elke maand nieuwe tips


(1 x per maand, eenvoudige afmeldmogelijkheid)
Lees hier de volledige Privacyverklaring van Bogers Beroepscoaching

(reeds meer dan 2500 abonnees)

Zichtbaar Succesvol Leidinggeven!

Denkfout: Ik hoef geen vrienden te worden met mijn collega

Ik hoef geen vrienden te worden met mijn collega. Met enige regelmaat hoor ik mensen deze uitspraak doen als ik met een team aan het werk ben om de samenwerking en teamperformance te verbeteren.

Deze medewerkers maken een strikte scheiding tussen werk en privé: “Mijn werk zie ik als zakelijk en ik kom hier niet om te socializen”, “Ik kies liever zelf mijn vrienden”, “Ik zoek het niet om met collega’s ook nog buiten kantoor iets af te spreken”, of soortgelijke uitspraken.

Hier maakt men echter een denkfout! En door deze denkfout ontstaan er veel onnodige fricties in teams en komen mensen ongewild in een isolement te staan. En een goede teamsamenwerking wordt enorm belemmerd door deze denkfout!

Je hoeft namelijk geen privévrienden te zijn om persoonlijke interesse te tonen. De denkfout ontstaat echter doordat mensen in 2 niveaus van interactie denken, terwijl er 3 niveaus zijn:

 

 

  • Zakelijke niveau:
Het gaat hier om het professioneel samenwerken: datgene doen waarvoor je bent opgesteld en op een correcte, professionele manier communiceren met collega’s. Op dit niveau kun je het ook wel eens stevig oneens zijn met elkaar en werk je constructief aan oplossingen die het belang van je organisatie dienen.

 

  • Vriendschappelijk niveau:
Dit is het niveau van de privérelaties en echte vriendschappen. Met deze mensen deel je meer dan met anderen. Je gaat eens samen eten of in het weekend leuke dingen ondernemen. Je zit samen in een vrienden-Whatsappgroep en je bespreekt echt persoonlijke thema’s op basis van vriendschap en vertrouwelijkheid.

 

  • Persoonlijk niveau (de vergeten tussenlaag):
Hier gaat het om oprechte persoonlijk interesse in de ander. Echt willen weten wie de ander is en hoe het met hem gaat. De partner en eventuele kinderen kennen, weten wat er zoal speelt in het gezin. Vragen naar hoe het weekend was of naar hun plannen voor de vakantie. Interesse tonen voor iemands moeder die net uit het ziekenhuis is of vragen naar hoe de verhuizing is gegaan, afgelopen weekend. Etcetera, etcetara.

De denkfout is om te denken dat het persoonlijke niveau op het werk niet nodig is. Persoonlijke interesse tonen, wat je bij vrienden uiteraard gewoon doet, is juist ook bij collega’s essentieel. Hierdoor ontstaat er echte betrokkenheid. En betrokkenheid is één van de belangrijkste voorwaarden om een sterk samenwerkend team te kunnen worden.

Sterker nog: Indien je met je collega op persoonlijk niveau een goede relatie hebt, zul je merken dat je op zakelijk niveau nog beter kunt samenwerken. Dingen in het werk lopen soepeler, je kunt zaken makkelijker onderling regelen en het wordt zelfs mogelijk om het ook eens met elkaar oneens te zijn (iets wat binnen elk team belangrijk is om als team beter te gaan presteren).

Anders gezegd: Als je persoonlijke interesse toont in je collega’s, dan hoeven het nog geen privévrienden te worden. Interactie op het persoonlijke niveau maakt elke relatie simpelweg prettiger, zowel met vrienden als met collega’s.

Hartelijke groet,

Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meldt je dan hier aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk). 

Vermeld op mijn eigen LinkedIn pagina