Vraag hier de gratis pdf aan met de

Tien belangrijke inzichten voor Zichtbaar Succesvol Leidinggeven

en ontvang daarna elke maand nieuwe tips


(1 x per maand, eenvoudige afmeldmogelijkheid)
Lees hier de volledige Privacyverklaring van Bogers Beroepscoaching

(reeds meer dan 2500 abonnees)

Zichtbaar Succesvol Leidinggeven!

Gesprekstechnieken: De 3 woorden waarmee je elk gesprek soepel laat lopen

Helder communiceren blijft een lastig ding. Goede communicatie is als een soort “smeerolie” die er voor zorgt dat men elkaar goed begrijpt en dat de boodschap goed wordt overgebracht. Helaas gaat dit niet altijd even gesmeerd. Gelukkig is er een gesprekstechniek die maar uit drie woorden bestaat.

Veel van mijn klanten in een individueel coachingstraject hebben een leerdoel op het gebied van hun communicatie. Tijdens dit traject help ik ze met het verbeteren van hun gesprekstechnieken in praktische situaties. Ze merken bijvoorbeeld dat ze vaak te snel reageren als ze het ergens niet mee eens zijn of ze gaan in het gesprek te veel de “strijd” aan.

Zo’n gesprek loopt dan steeds heel stroef. Onbedoeld komen ze steeds terecht in een welles-nietes situatie waarbij ze vaak reageren met zinnen als “Ja maar goed, …” om vervolgens hun eigen mening te verkondigen. De ander voelt zich vervolgens niet gehoord en niet begrepen en beiden blijven met een onbevredigend gevoel zitten. Bestaat hier een gesprekstechniek voor?

Ja! Er is een manier om elk gesprek soepel te laten lopen. Wat namelijk nodig is, is dat de ander zich begrepen voelt. Meestal willen mensen helemaal niet persé hun gelijk halen, ze willen vooral dat je hen begrijpt! En dat willen ze graag bevestigd krijgen. Een eenvoudige gesprekstechniek die zich hier prima voor leent, bestaat uit deze drie woorden:

 

gesprekstechnieken

 

Door eerst “Ik snap je” te zeggen, laat je merken dat je expliciet de ander begrijpt. Let wel: je zegt daarmee nog helemaal niet of je het inhoudelijk met hem eens bent of niet! Begrip staat centraal in deze gesprektechniek. Je stelt hiermee eerst de ander gerust (“ik heb je begrepen”), waarna je jouw eigen mening of visie kunt geven.

Voor de techneuten onder ons: vergelijk het met een acknowledgement bericht. In alle technische communicatieprotocollen wordt gewerkt met dit soort acknowledgement berichten om het zendende systeem te laten weten dat de boodschap goed is aangekomen, ongeacht wat de inhoud van het bericht is.

Je kunt natuurlijk ook varianten op de “Ik snap je” gesprekstechniek gebruiken, zoals:

  • Ik begrijp je…
  • Ik zie wat je bedoelt…
  • Ik hoor wat je zegt…

Als je “Ik snap je” gaat toepassen, let dan op twee valkuilen:

  • Ga je verhaal niet vervolgen met “maar”. Als je zegt “Ik snap je, maar ik ben het niet met je eens…” dan hoort de ander alleen maar dat je het niet met hem eens bent. Zeg dan beter: ”Ik snap je (even stilte…). Mag ik eens uitleggen hoe ik het zie…”
  • Zeg niet te vaak “Ik snap je”. Als je dit in elke discussie te pas en te onpas gebruikt, krijgt de ander op een bepaald moment het gevoel dat je het als zoethoudertje gebruikt en dat je eigenlijk helemaal niet ontvankelijk bent voor zijn verhaal…

Ik zou zeggen: probeer het eens een weekje uit, steeds voordat je je reactie op iemands verhaal geeft. Snap je?

In andere artikelen behandel ik andere gesprekstechnieken voor praktische situaties. Hoe zorg je ervoor dat je bij een eerste kennismaking ook een goede indruk geeft? Hoe kunnen gesprekken bijdragen aan het behoud van talent? Bestaat er een gesprekstechniek voor vastgelopen discussies? Om het je gemakkelijk te maken heb ik hieronder de meest gelezen artikelen op een rijtje gezet!

Hartelijke groeten,

Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meldt je dan hier aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk). 

Vermeld op mijn eigen LinkedIn pagina