Vraag hier de gratis pdf aan met de

Tien belangrijke inzichten voor Zichtbaar Succesvol Leidinggeven

en ontvang daarna elke maand nieuwe tips


(1 x per maand, eenvoudige afmeldmogelijkheid)
Lees hier de volledige Privacyverklaring van Bogers Beroepscoaching

(reeds meer dan 2500 abonnees)

Zichtbaar Succesvol Leidinggeven!

Hoe je altijd positief overkomt (5 praktische handvatten)

Als coach hoor ik vaak dat ik altijd zo optimistisch ben. “Jij ziet overal iets positiefs in” krijg ik vaak te horen. Toch ben ik van nature vooral een realist in plaats van een optimist. Je zult mij niet snel betrappen op onrealistische oplossingen of voorstellen, dat past niet bij mij. Het moet namelijk wel praktisch en lekker to-the-point blijven.

Waarom word ik dan toch als optimistisch gezien? Dat heeft te maken met mijn stijl van communiceren en dan vooral met het zorgvuldig kiezen van mijn woorden.

Ik kom regelmatig klanten tegen die worstelen met hun “negatieve imago”. Zij praten namelijk veel over de problemen die ze zien in het werk (vaak onbewust) en focussen vooral op de beren op de weg. Door hun omgeving worden ze dan gezien als probleemzoeker of zeurpiet: gewoon geen prettige persoon om mee samen te werken.

mopperen

Deze probleemzoekers vergeten vaak dat ze een belangrijke kwaliteit hebben! Ze zijn namelijk heel kritisch (jazeker: Kritisch is een positieve eigenschap, dus een kwaliteit). In een team heb je deze kritische mensen juist nodig want zij kunnen de anderen behoeden voor potentiële knelpunten of zelfs mislukkingen.

Deze zeurpieten moeten dus vooral kritisch blijven, maar tegelijk hun boodschap positiever gaan verpakken. Dat klikt simpel en eerlijk gezegd: dat is ook best simpel. Hieronder volgen 5 praktische tips waarmee je jouw belangrijke kritische boodschap op een positieve manier kunt brengen:

  1. Noem voor elk negatief (kritisch) punt, ook één positief punt
Hiermee zorg je voor een goede balans tussen negatieve en positieve opmerkingen (van elk evenveel). De ander wil namelijk ook graag horen wat je wél goed vindt aan een plan of idee.
  1. Zeg het als “niet-positief” in plaats van “negatief”
Dit is een makkelijke truc om positiever over te komen. Zeg bijvoorbeeld:
Dit is geen verstandig plan i.p.v. Dit is een dom plan
Ik ben minder optimistisch hierover i.p.v. Ik ben er tegen
Het is geen goed weer” i.p.v. “Het is vies weer”
  1. Gebruik woorden met een positieve i.p.v. een negatieve associatie
Als je even nadenkt, is er voor elk “negatief” woord ook een positiever, vriendelijker synoniem. Enkele voorbeelden:
oplossing i.p.v. wijziging
analyseren
i.p.v. troubleshooten
investering
i.p.v. kosten
overleggen
i.p.v. discussiëren
uitdaging
i.p.v. probleem
  1. Zeg wat er beter kan in plaats van wat er niet goed is.
Meteen enkele voorbeelden om het duidelijk te maken:
Ik denk dat deze werkwijze nog efficiënter wordt als we het aantal stappen verminderen i.p.v. Er zijn veel te veel stappen
Of tijdens een beoordelingsgesprek met je medewerker:
Ik denk dat jij nog productiever wordt als je je timemanagement zou verbeteren i.p.v. Je bent slecht in timemanagement.
  1. Verwoord een probleem in de vorm van een verbeterdoel

Besef dat een probleem gewoon een negatieve verwoording is van een doel 😉 Als je een probleem identificeert, draai het dan dus om en verwoord het als een verbeterdoel.

Een paar voorbeelden:

Als je denkt dat de klant een nieuwe dienst helemaal niet zal afnemen, zeg dan: Ik stel voor dat we een aantal klanten gaan interviewen om onze dienst zo goed mogelijk op hun behoefte te laten aansluiten.

Als je aanvoelt dat gebruikers een nieuwe IT systeem toch niet zullen gaan gebruiken, zeg dan bijvoorbeeld: Laten we 2 extra trainingen doen voor onze eindgebruikers om de acceptatie te verhogen.

Deze 5 praktische handvatten kun je in elk gesprek toepassen. Zo heb je toch de mogelijkheid om jouw punten van kritiek te noemen, terwijl je nog steeds als heel constructief wordt ervaren.

Geen slechte tips, hè? Ik bedoel… Goede tips, hè 😉

Hartelijke groeten,

Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meldt je dan hier aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk). 

Vermeld op mijn eigen LinkedIn pagina