Vraag hier de gratis pdf aan met de

Tien belangrijke inzichten voor Zichtbaar Succesvol Leidinggeven

en ontvang daarna elke maand nieuwe tips


(1 x per maand, eenvoudige afmeldmogelijkheid)
Lees hier de volledige Privacyverklaring van Bogers Beroepscoaching

(reeds meer dan 2500 abonnees)

Zichtbaar Succesvol Leidinggeven!

Hoe je voorkomt dat je te lang van stof wordt

Je kent wel die mensen die soms heel lang van stof zijn. Of misschien ben je dat zelf ook wel eens (als je heel eerlijk bent…)? Voor de toehoorder is dat niet prettig. Hij vraagt zich af waar jij eigenlijk naar toe wil met je verhaal en wat precies de boodschap is die jij wil overbrengen.

Ook zelf merk je op een bepaald moment dat je de draad kwijt bent. Wat was ik eigenlijk aan het vertellen? Hoe brei ik nou een duidelijk eind aan mijn betoog? Wat probeer ik nu precies te zeggen…? Het voelt alsof je verdwaald bent in je eigen verhaal.

Het “verdwalen in je eigen verhaal” is een menselijk verschijnsel. Het heeft ook een oorzaak. Het komt namelijk doordat je al begint te praten, terwijl je nog niet het eind van je verhaal bedacht hebt. Onbewust ben je dan twee dingen tegelijk aan het doen: je verhaal bedenken én praten.

Je verhaal nog bedenken terwijl je al aan het praten bent geeft een wollig verhaal. Dat merk je zelf: je zegt veel “euh” of je laat ongemakkelijke stiltes vallen. Je haalt er allerlei voorbeelden of randverschijnselen bij waarmee je steeds verder afdwaalt van de kern van je boodschap.

Je komt daardoor niet duidelijk, niet daadkrachtig over. Je ziet de toehoorders zelfs afhaken. Ze kijken bijvoorbeeld niet meer in je ogen of geven andere non-verbale signalen ten teken dat ze jou kwijt zijn (als je deze non-verbale signalen tenminste wel ziet want jij bent zelf met je gedachten druk bezig je verhaal te bedenken).

Er is een handige manier om dit te voorkomen: De Mona Lisa

De Mona Lisa is te bezichtigen in Het Louvre in Parijs, ’s werelds best bezochte museum. Het bezit een enorme collectie kunstwerken uit diverse periodes en van uiteenlopende landen en streken. Het Louvre bestaat uit diverse vleugels en meerdere etages (ik heb er zelf eens een hele dag rondgelopen en heb nog geen 20% gezien…).

Het is zo groot dat je er volledig in kunt verdwalen. Voordat je het weet zit je weer in een andere vleugel of op een andere etage. Terwijl het eigenlijk maar om één ding gaat: De Mona Lisa. Dat is immers het belangrijkste museumstuk in het Louvre dat iedereen gezien móet hebben!

Daar aangekomen tref je op elk moment van de dag een grote mensenmassa, zich verdringend achter een hek om de Mona Lisa te bewonderen. Ongelofelijk hoe een klein schilderij zoveel aandacht krijgt. Iedereen moet dit gezien hebben.

Met andere woorden: Je kunt compleet verdwalen in allerlei vleugels en etages van het Louvre, maar waar het eigenlijk om gaat is: De Mona Lisa (sterker nog: op de folder bij binnenkomst staat precies aangegeven hoe je het snelst daar komt).

De Mona Lisa helpt je prima om je boodschap krachtig over te brengen. Het enige wat je moet doen is vóórdat je een verhaal start, jouw Mona Lisa in één zin voor jezelf verwoorden. Wat is in de kern de boodschap die je wilt overbrengen? Wat wil je duidelijk maken. Het beste werkt het als je dit voor jezelf opschrijft in één krachtige zin.

Voorbeelden van zo’n Mona Lisa:

  • “Ik ben het niet eens met dit plan”
  • “Ik wil dit alleen doen onder de voorwaarde dat …(vul maar in)”
  • “Deze klant moeten we kost wat kost behouden”
  • “Ik vind dat ik minimaal 5% salarisverhoging verdien”

Met je Mona Lisa op papier, wordt elk gesprek effectief. Want zodra je zelf merkt dat je weer af aan dwalen bent met je verhaal of als je merkt dat de toehoorder afhaakt, dan val je terug op je Mona Lisa, letterlijk. Want daar gaat het uiteindelijk om.

Er zijn makkelijke hulpzinnetjes om jezelf naar je Mona Lisa te brengen:

  • “Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, wat ik wil zeggen is …”
  • “Enfin, bottomline is mijn boodschap …”
  • “Ik dwaal misschien een beetje af, maar waar het mij vooral om gaat is …”
  • “Misschien kom ik nu wat wollig over, maar wat ik duidelijk wil maken is …

Kortom, wat ik met bovenstaande vooral wil zeggen 😉 is dat je altijd daadkrachtig je boodschap kunt overbrengen als je vooraf je eigen Mona Lisa formuleert.

Hartelijke groet,

Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meldt je dan hier aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk). 

Vermeld op mijn eigen LinkedIn pagina