Vraag hier de gratis pdf aan met de

Tien belangrijke inzichten voor Zichtbaar Succesvol Leidinggeven

en ontvang daarna elke maand nieuwe tips


(1 x per maand, eenvoudige afmeldmogelijkheid)
Lees hier de volledige Privacyverklaring van Bogers Beroepscoaching

(reeds meer dan 2500 abonnees)

Zichtbaar Succesvol Leidinggeven!

Mediteren… wat is het eigenlijk en wat kan ik ermee?

In onze westerse wereld ligt er veel maatschappelijke druk op ons. We worden meegenomen in allerlei verwachtingen die we elkaar onbewust opleggen. Voor de buitenwereld moeten we presteren, we moeten deadlines halen, mails op tijd beantwoorden, afspraken nakomen, goede resultaten boeken, ons persoonlijk ontwikkelen, sociaal actief zijn, etc. etc…

Stress ligt daardoor voor iedereen op de loer. Overspannenheid en burnout verschijnselen zie je om je heen bij steeds meer mensen en soms heb je het idee dat het jezelf ook aan het overkomen is… (ik spreek hierbij in elk geval uit een vroegere eigen ervaring).

De mensen uit de oosterse wereld lijken daar veel relaxter mee om te gaan. Zij lijken meer balans te hebben gevonden tussen lichaam en geest. Het is in elk geval iets wat ik in het verleden zelf constateerde. In mijn zoektocht kwam ik toen steeds vaker uit op meditatie. Hoewel het mij in eerste instantie iets “zweverigs” leek wat voorbestemd is voor monniken in een boeddhistisch klooster, vroeg ik me af of ik er ook iets aan zou kunnen hebben.

Uiteindelijk besloot ik om een cursus Zen-Meditatie te gaan volgen. Ik wilde weten wat meditatie is en wat het me kon opleveren. Er is uiteraard veel te vinden over meditatie (tip: begin hier). Zonder de indruk te willen wekken dat ik een meditatie expert ben, geef ik hieronder een samenvatting van mijn persoonlijke kijk op mediteren en wat je er mee kunt.

In de basis gaat het er bij mediteren om dat je leert om je denken “uit te schakelen”. We zitten vol met allerlei gedachten. Bijvoorbeeld over de acties die je nog moet uitvoeren, de boodschappen die je nog moet doen, de problemen op je afdeling, de wrijvingen tussen je medewerkers of in je gezin, de mogelijke gevolgen van beslissingen die je hebt genomen…

Het zijn gedachten waarover je ongemerkt veel zit te piekeren. Het zijn ook meestal gedachten die met het verleden of de toekomst te maken hebben en niet met het heden. Met andere woorden: op het moment dat je erover piekert kun je er toch niets aan doen, dus zonde van je tijd…toch?

 

 

Bij mediteren gaat het er dus om dat je “in het hier-en-nu komt”. Daarvoor focus je op één specifiek iets en alleen maar daarop. Bij de meeste meditatie technieken is dat je ademhaling. Daarmee richt je je aandacht namelijk vanzelf naar binnen. Je gaat dus bewust letten op hoe je ademt.

In het begin komen er uiteraard steeds van die gedachten naar boven (die boodschappen lijst bijvoorbeeld…). Zodra je jezelf daarop betrapt, parkeer (vergeet) je die gedachte en ga je weer terug met je aandacht naar je ademhaling, steeds weer opnieuw en opnieuw.

Klinkt allemaal wat simpel maar wat schiet je daar mee op? Zodra het je lukt om de gedachten weg te houden, kom je bij je intuïtie, je onderbewustzijn. Vanuit de psychologie is bekend dat we de meeste en beste antwoorden kunnen vinden in ons onderbewustzijn. Hierdoor kom je tot rust en ontstaat er ruimte voor deze onderbewuste laag.

Als je nog verder gaat kom je bij het collectieve onderbewustzijn: een soort van “maatschappelijke helicopterview op het leven” waar je heel objectieve inzichten kunt vinden. En vervolgens kom je bij “de bron”, “het ZIJN”, “de Verlichting”… waar alle antwoorden te vinden zijn. Nu stop ik want anders wordt het misschien te zweverig. Maar waar het om gaat is dat je daar alle antwoorden en de beste inzichten kunt vinden die je nodig hebt.

In het normale leven doe je vaak al aan een soort meditatie. Als je bijvoorbeeld een hobby hebt waar je helemaal in op kunt gaan (bijvoorbeeld mountainbiken of zingen) dan focus je ook voor 100% op dat ene ding. Je kunt er jezelf volledig in verliezen en je vergeet helemaal de tijd. Daardoor is er simpelweg geen tijd voor allerlei gedachtes (niet voor niets hoor je mensen vaak zeggen: “even lekker m’n hoofd leeg maken”).

Mediteren, in welke vorm dan ook, kan je veel brengen. Een greep uit de voordelen:

  • Je krijgt meer rust in je lijf, wat ook zichtbaar wordt voor anderen 
  • Je gaat veel minder piekeren
  • Je kunt je in het dagelijks werk makkelijker concentreren
  • Je gaat veel betere, objectievere inzichten krijgen op problemen
  • Je gaat sneller herstellen van stressgevoelens
  • Je gemoedsrust verbetert
  • Je gaat relaxter reageren op anderen (minder oordelen, makkelijker accepteren)
  • Tijdens het mediteren wordt je hartslag rustiger en gaat je bloeddruk omlaag 

Tot slot: Dit artikel is niet bedoeld als mini-meditatie-cursus! Wil je er meer van weten, zoek dan een cursus in de buurt. Mindfullness, waar je steeds vaker over hoort en waar veel trainingen voor bestaan, is ook voor een groot deel gebaseerd op meditatie. En als je eenmaal weet hoe je kunt mediteren (het is echt niet moeilijk om te leren), kun je het op elk gewenst moment doen.

Hartelijke groeten,

Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meldt je dan hier aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk). 

Vermeld op mijn eigen LinkedIn pagina