Vraag hier de gratis pdf aan met de

Tien belangrijke inzichten voor Zichtbaar Succesvol Leidinggeven

en ontvang daarna elke maand nieuwe tips


(1 x per maand, eenvoudige afmeldmogelijkheid)
Lees hier de volledige Privacyverklaring van Bogers Beroepscoaching

(reeds meer dan 2500 abonnees)

Zichtbaar Succesvol Leidinggeven!

Om het simpel te houden: Er zijn slechts 2 soorten problemen

Soms is het allemaal heel simpel. Dat zeg ik regelmatig tegen coachklanten die zichzelf willen verbeteren in bijvoorbeeld eigenaarschap, verantwoordelijkheid nemen, anderen aanspreken, assertiviteit of zakelijker communiceren.

Er zijn namelijk maar 2 soorten problemen: Problemen waar je ZELF verantwoordelijk voor bent en problemen waar je NIET ZELF verantwoordelijk voor bent. Deze benadering schept veel duidelijkheid in hoe je naar je werk kunt kijken.

 

 

Voor problemen waar je zelf verantwoordelijk bent is het makkelijk. Deze moet je aanpakken. Ze horen bij jouw functie, daarvoor sta je immers opgesteld. Dus al je capaciteiten inzetten, noodzakelijke hulp inschakelen en alles in het werk zetten om het probleem op te lossen.

Toch gaat het hier ook wel eens mis. Sommigen hebben de neiging om de kop in het zand te steken: het probleem “is er gewoon even niet” (makkelijk toch…?). Of je wacht lekker totdat iemand anders jouw probleem oppakt. Steeds voor je uitschuiven is ook een methode… Het getuigt in elk geval niet van verantwoordelijkheid nemen of van eigenaarschap.

Voor problemen waar je niet zelf verantwoordelijk voor bent is het ook makkelijk: Deze moet je benoemen en daar neerleggen waar ze thuis horen. En dat doe je uiteraard op een professionele manier. Je spreekt je collega aan op zijn of haar verantwoordelijkheid en je legt uit waarom het belangrijk is dat hij of zij het oppakt.

Helaas gaat het hier ook vaak mis en steken sommigen de kop in het zand. Het probleem wel zien maar niet benoemen vind ik persoonlijk het meest kwalijke wat je kunt doen (ik noem dit zelfs sabotage!). Of nog erger: het bewust fout laten lopen zodat een ander faalt… schandalig.

De grootste valkuil bij dit soort problemen is om het probleem toch naar je toe te trekken. Dit zie je vaak bij mensen met een (te) groot verantwoordelijkheidsbesef. Zij schieten hierin door, nemen apen op hun schouder die niet van hen zijn en hebben het daardoor onnodig druk (en krijgen mogelijk ook nog de schuld als het fout loopt).

Voor de duidelijkheid: Jouw verantwoordelijkheid stopt dus niet bij problemen waar je zelf niet verantwoordelijk voor bent! Je bent er immers óók verantwoordelijk voor om het probleem professioneel op de juiste plaats neer te leggen en eventueel je hulp aan te bieden. Volgens mij noemen ze dit ook wel professioneel samenwerken ;-).

Hartelijke groet,

Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meldt je dan hier aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk). 

Vermeld op mijn eigen LinkedIn pagina