Vraag hier de gratis pdf aan met de

Tien belangrijke inzichten voor Zichtbaar Succesvol Leidinggeven

en ontvang daarna elke maand nieuwe tips


(1 x per maand, eenvoudige afmeldmogelijkheid)
Lees hier de volledige Privacyverklaring van Bogers Beroepscoaching

(reeds meer dan 2500 abonnees)

Zichtbaar Succesvol Leidinggeven!

Waarom je gevoel uitspreken altijd iets oplevert

“Je moet altijd zakelijk en zonder emotie communiceren”. Dat wordt ons vaak gezegd. Niet vanuit emotie reageren maar eerst tot 10 tellen en altijd professioneel blijven.

Ik ben het daar maar voor een deel mee eens. Als je jouw zelfbeheersing verliest en puur vanuit emotie gaat reageren, dan kun je misschien dingen zeggen waar je later spijt van krijgt. En dat is natuurlijk niet handig.

Maar je gevoel is er niet voor niets. Je gevoel geeft haarfijn aan wat er werkelijk aan de hand is, veel beter dan je met je verstand zou kunnen beredeneren.

Daarom is het juist wel verstandig om je gevoel te gebruiken. Als in een gesprek steeds weer hetzelfde gevoel opkomt (over je gesprekspartner, over het gesprek of over de situatie) dan is er blijkbaar iets belangrijks aan de hand. En als jouw gevoel niet weggaat, dan zit het een vruchtbaar gesprek in de weg. Dan moet je er iets mee.

Gevoel uitspreken levert altijd iets op

Een gevoelsinterventie werkt dan altijd effectief. Bij een gevoelsinterventie spreek je het gevoel dat je hebt, gewoon uit. Je zegt letterlijk welk gevoel de persoon of het gesprek bij jou oproept en je toetst bij de ander of hij of zij dit ook zo ervaart.

Ik geef een paar voorbeelden:

  • Ik heb het gevoel dat je deze oplossing niet ziet zitten, klopt dat?
  • Ik krijg de indruk dat je niet zo’n zin hebt in dit gesprek, of zie ik dat fout?
  • Ik heb het gevoel dat jullie op dit moment liever andere onderwerpen bespreken, klopt dat?

Het is heel belangrijk dat je jouw gevoel gaat toetsen bij de ander. Dus niet zomaar een aanname doen en dit op een oordelende manier tegen de ander zeggen. Dus niet “Je bent gewoon boos, geef het nou maar toe”, maar beter “Ik heb het gevoel dat je boos bent, klopt dat?”

Door jouw gevoel bij de ander te toetsen, nodig je de ander juist uit om er iets over te zeggen. Je gaat het dan samen bespreken en “onderzoeken”. Het mag er immers gewoon zijn. En daarna kun je samen bespreken hoe je het gesprek verder voort gaat zetten.

Mijn stelling: Het uitspreken van je gevoel levert altijd iets op!

Ik leg uit waarom. Er zijn namelijk twee mogelijke uitkomsten:

  1. De ander bevestigt jouw gevoel: “Ja, ik ben inderdaad best wel boos”. Je gevoel was dus terecht. Nu kun je het samen over deze boosheid hebben: “Oké, goed dat het nu op tafel ligt. Wat is precies de reden van jouw boosheid? Wat kunnen we daar samen aan doen?”
M.a.w.: Je gevoel klopte en het gesprek kan nu gaan over hetgeen waar het werkelijk over moet gaan (de boosheid en wat daaraan te doen), “Now we’re talking”.

 

  1. De ander ontkracht jouw gevoel: “Nee joh, hoe kom je daarbij? Wek ik die indruk? Nee hoor, ik zat gewoon te denken wat voor consequenties dit heeft… hoe we dit kunnen oplossen… etc etc.” Er is gewoon niets bijzonders aan de hand en de ander is zich er niet eens van bewust dat hij jou dit gevoel geeft.
 M.a.w.: Je gevoel klopte blijkbaar niet. En doordat je het getoetst hebt is het nu uit de wereld en zit het niet meer in de weg om het gesprek op een vruchtbare manier voort te zetten.

Het vraagt wel een beetje lef om zo’n gevoelsinterventie te doen. Je moet het ook alleen maar doen als jouw gevoel sterk genoeg is en maar niet weg gaat. En het helpt ook om met dit soort gevoelsinterventies te oefenen. Probeer het eens zou ik zeggen, welke uitkomst er ook uit komt, het levert immers altijd iets op.

Hartelijke groet,

Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meldt je dan hier aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk). 

Vermeld op mijn eigen LinkedIn pagina