“Een probleem is een negatieve
verwoording van een verbetervoorstel”
Die mag wat mij betreft op een tegeltje 😉

We houden best van problemen. Nou ja, van het erover praten dan. In vergaderingen hoor je het vaak: “De communicatie loopt niet goed” of “Dat proces klopt van geen kanten.” Het klinkt allemaal interessant, maar een probleem aankaarten lost niets op.
Toch is het benoemen van een probleem belangrijk. Er zit namelijk iets heel anders onder: een idee om het beter te doen. Alleen zeggen we het op een negatieve manier.
Een probleem is eigenlijk gewoon een verbeteridee in een verkeerde verpakking. Als iemand zegt: “De leiding luistert nooit.” bedoelt ie: “Ik zou graag willen dat de leiding vaker met ons praat.” En wie klaagt: “Alles moet hier altijd snel, snel, snel,” zegt eigenlijk: “We hebben behoefte aan meer tijd om goed werk te leveren.”
Als je problemen vertaalt naar verbetervoorstellen, verandert de toon meteen. Het gaat niet meer over klagen, maar over invloed nemen. Het gesprek wordt opener en meteen concreter. Want als iets een “probleem” is, zoeken we naar wie er fout zit. Maar als het een “verbetervoorstel” is, kijken we naar wat we kunnen doen: Actie!
In teams merk je dat verschil direct. De sfeer verandert zodra iemand zegt: “Ik stel voor dat we dit eens anders proberen?” in plaats van “Dit werkt echt voor geen meter.” Het lijkt een klein verschil, maar het effect is groot: mensen gaan meedenken in plaats van mopperen.
Dus de volgende keer dat iemand een probleem benoemt, help hem meteen met de vraag: “Wat is je voorstel om dit probleem op te lossen?” Grote kans dat de klacht verdwijnt en dat er iets bruikbaars overblijft: een concreet verbetervoorstel.
Interessant artikel? Lees dan ook:
- De positieve waarde van een klager
- Nooit meer misverstanden over Eigenaarschap
- Delegeren is een vaardigheid, geen actie
Hartelijke groet, Eric Bogers
Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meld je dan aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk).