Vraag hier de gratis pdf aan met de

Tien belangrijke inzichten voor Zichtbaar Succesvol Leidinggeven

en ontvang daarna elke maand nieuwe tips


(1 x per maand, eenvoudige afmeldmogelijkheid)
Lees hier de volledige Privacyverklaring van Bogers Beroepscoaching

(reeds meer dan 2500 abonnees)

Zichtbaar Succesvol Leidinggeven!

Professioneel Excelleren

Met elkaar én van elkaar leren met extreem hoog leerrendement!

Je afdeling of team functioneert prima. Je wilt echter graag bepaalde vaardigheden binnen het gehele team verbeteren om de prestaties op een hoger plan te krijgen. Een geschikte training vinden is echter niet zo makkelijk:

  • De inhoud van veel trainingen is te algemeen en te breed. Je wilt je medewerkers niet onnodig belasten met niet-relevante inhoud. Daarnaast kost trainen geld en ook (productieve) tijd, dus het moet ook voldoende opleveren…
  • Het effect van een groepstraining is vaak van tijdelijke duur. Het geeft een leuke boost en frist iedereen even op, maar het is de kunst voor iedere deelnemer om de essentiële leerpunten ook in de praktijk te borgen…
  • Het niveau van de teamleden varieert sterk. De juniors moeten de beginselen nog leren terwijl de seniors juist behoefte hebben aan een hoger niveau waarop ze willen groeien. Toch zoek je een gezamenlijke aanpak omdat de onderlinge kruisbestuiving juist een extra toegevoegde waarde brengt…

Een standaard training kun je vergelijken met het “schieten met hagel”. Iedereen doorloopt de voorgedefinieerde lesstof in de hoop dat ieder voor zich daar iets uithaalt waarmee hij zichzelf kan verbeteren. Een maatwerk training lost dit nadeel voor een deel op, maar het blijft de vraag of de inhoud ook echt in ieders behoefte voorziet.

Je haalt pas echt iets uit een training wanneer de stof precies aansluit bij jullie eigen praktijk. Je medewerkers gaan dus pas echt in beweging komen wanneer ze verbeterpunten ontdekken waar ze zelf beter van worden. Het “What’s in it for me”-principe geldt ook hier! Hoe zorg je er echter voor dat mensen inderdaad eigenaarschap gaan nemen in hun persoonlijke ontwikkeling?

“Professioneel Excelleren” is hiervoor een effectieve oplossing!

 

Professioneel-Excelleren

Wat maakt een Professioneel Excelleren traject zo effectief?

De inhoud van Professioneel Excelleren is 0% standaard en 100% op maat. Het traject focust namelijk puur op de actuele vraagstukken die het meest leven bij alle deelnemers. Dus geen lesstof die men al kent of die men nog niet nodig heeft.

Twee weten meer dan één! Dat is ook het uitgangspunt van Professioneel Excelleren. Als je de kennis en ervaring van alle mensen in je team bij elkaar optelt, heb je nagenoeg alle skills al in huis. Medewerkers kunnen ontzettend veel leren van hun directe collega’s en vice versa. Wat men van een collega leert is 100% afgestemd op de eigen praktijk en is dus per definitie veel waardevoller dan algemene theorieën en modellen.

De coach faciliteert op een professionele manier het proces van onderling leren. Door het toepassen van slimme gespreksinterventies (oefeningen) zorgt de coach voor een veilige en open sfeer waardoor mensen ook oprecht hun collega’s gaan helpen met hun eigen kennis. Zinloze afwijkingen van de essentie of bepaalde mensen die (te) veel aan het woord zijn, worden zodoende voorkomen.

Aanvullende handvatten op de gebieden waar het hele team nog in kan groeien. Zijn er leerdoelen waarvoor de kennis binnen de groep ontbreekt, dan zorgt de coach voor aanvullende modellen en theorieën. Praktische handvatten die direct in de praktijk toepasbaar zijn.

De eclectische aanpak. Eclectisch betekent “het beste kiezend”. Elke deelnemer gaat vanuit de aangeboden stof twee concrete verbeterdoelen formuleren waarmee hij aan de slag gaat in het werk. Deze zijn dus per definitie verschillend per persoon wat ervoor zorgt dat iedereen er ook echt werk van wil maken!

Jeroen Clabbers – Manager Engineering, IHI Hauzer Techno Coating, Venlo

Samen met vier collega managers, sturen wij een groep van circa 40 engineers en 3 projectmanagers aan, die in wisselende samenstellingen technische projecten managen en uitvoeren. We waren het er al langer over eens dat we soms te veel vanuit ieders eigen (afdelings)belang leiding gaven aan onze engineers. Ook al wisten we dat we een gezamenlijk belang hadden, het lukt ons onvoldoende om de “muurtjes” tussen de afdeling weg te nemen. Daarnaast merkte ik dat iedere manager een eigen visie had op hoe de projecten aangestuurd moesten worden. Heel eerlijk: we zaten onvoldoende op één lijn wat dat betreft en dit gaf onduidelijkheid en onnodige frictie in de projecten.

Na een eerste oriënterend gesprek met Eric stelde hij voor om het Professioneel Excelleren traject te starten. Hoewel ik vooraf niet precies wist wat we in dit traject precies zouden gaan leren, zijn we zeer tevreden met de resultaten. Op één of andere manier zijn we als managers veel dichter bij elkaar komen te staan en hebben we geleerd om vanuit een collectief belang te communiceren en ook te handelen. Al in de eerste sessie ontdekten we gezamenlijk waar de schoen wrong en hoe we dat konden oplossen. En vooral door de ontstane teamgeest, lukt het ons nu heel makkelijk om deze oplossing vanuit dezelfde visie en met dezelfde stijl uit te dragen naar onze teamleden. Al met al een erg succesvol traject!

Ritsjert Cornelissen – Manager Services, Twinfield:

“Sinds enige tijd geef ik leiding aan onze Service afdeling. Deze werd van oorsprong op een taakgerichte, gestructureerde manier aangestuurd. Daardoor deden onze mensen precies wat van hen gevraagd werd, maar stond men onvoldoende stil bij wat er werkelijk moest gebeuren. Dat had een negatief effect op de zelfstandigheid en proactiviteit van de afdeling. En niet in de laatste plaats deden we daardoor ook onze klanten tekort; hun primaire vraag werd beantwoord, maar we wisten onvoldoende wat het werkelijke probleem of behoefte van de klant was.

Ik wist zelf heel goed waar we met onze afdeling naar toe moesten en was daar al mee begonnen. Ik zocht echter een manier om de mindset bij de mensen in de juiste richting te krijgen. Daarom ben ik met Eric het Professioneel Excelleren programma gestart. En dit heeft echt iets met de medewerkers gedaan! Ik was zelf niet bij de sessies maar ik merk dat Eric precies de juiste snaren bij het team heeft geraakt. Ik zie ze nu in de dagelijkse praktijk veranderen in de richting  zoals ik voor ogen had. Ze begrijpen nu beter waar ik naar toe wil (terwijl ik Eric hier nauwelijks over gesproken heb), wat die ‘transformatie’ teweeg brengt en hebben ook concrete handvatten om deze beweging verder door te zetten. En het mooiste is dat ze het zelf ook leuk zijn gaan vinden.” 

Robert van de Wiel – Mede-eigenaar, BGM Infra B.V.:

“We zijn de afgelopen jaren flink gegroeid met BGM. Daardoor was ook ons middenkader van uitvoerders en projectleiders uitgebreid. Het oorspronkelijke Wij-gevoel was door deze groei aan het verdwijnen. Ook werd het steeds belangrijker dat het middenkader meer als werkgever ging denken en handelen. Zij moesten als het ware een aantal van onze taken als directie overnemen en hun medewerkers op een positieve manier gaan aansturen. Zij staan immers het dichtst bij de werkvloer.

Op basis van de knelpunten die wij aan Eric uitlegden, stelde hij het Professioneel Excelleren traject voor. Dit heeft voor een positieve kanteling bij ons middenkader gezorgd. Omdat wij als directie ook meededen aan het traject, hebben we gezamenlijk geleerd hoe we onderling beter kunnen communiceren. Alleen al doordat we (onder professionele begeleiding) een aantal sessies samen bezig zijn geweest, staan we nu als groep veel dichter bij elkaar. Er is nu meer wederzijds begrip en iedereen heeft ook concrete handvatten gekregen om zijn rol op een positievere manier in te vullen.”

Wilbert van der Linden – Productiemanager, NTS-Botech:

“Omdat ik als productiemanager meer verantwoordelijkheid op de werkvloer wil leggen, hebben we in elk team een teamcoach aangesteld. Na een aantal maanden merkte ik echter dat deze teamcoaches hun rol nog moeilijk oppakten. Op één of andere manier namen ze nog niet hun verantwoordelijkheid en gingen ze onderling niet genoeg samenwerken. Ook het motiveren van hun eigen teamleden moesten ze duidelijk nog leren. Daardoor bleven er nog steeds te veel dingen terugkomen op mijn bureau.

Omdat we geen “managementtraining” zochten, kozen we voor het Professioneel Excelleren programma. Terugkijkend is dit precies de juiste zet geweest. Dit programma is in feite maatwerk en gaat precies in op de belemmeringen die de teamcoaches hadden, deze kwamen heel mooi boven tafel. Onze teamcoaches zijn door dit programma heel bewust geworden van de essentie van hun rol. Je zou kunnen zeggen dat ze hierdoor “in het zadel” gezet zijn. Ik zie nu hoe ze ieder op hun eigen manier hun verantwoordelijkheid nemen en hoe ze elkaar snel opzoeken. Ik word nu veel minder lastig gevallen voor zaken die ze prima onderling kunnen afhandelen, waardoor ik me nu kan focussen op de verdere verbetering van onze processen.”

Rob Sanders – Hoofd Bouwborg Zuid Den Bosch bij Ballast Nedam:

“Hoewel we goed draaien met onze vestiging, mistten wij bij ons team een stukje eigen verantwoordelijkheid en eigenaarschap. Allerlei operationele zaken en verbeteracties bleven vaak te lang liggen en vroegen veel onnodige tijd van ons als management. Daardoor kon ik onvoldoende tijd vrij maken om te focussen op onze externe relaties en het uitbreiden van onze business.

Het Professioneel Excelleren traject heeft hier verandering in gebracht. Ik dacht eigenlijk dat de samenwerking in het team heel goed was, maar in dit traject is voor iedereen duidelijk geworden dat het team een aantal essentiële dingen te leren had. Eric heeft dit op een doortastende en efficiënte manier bloot gelegd en ons ook concrete handvatten gegeven om dit te verbeteren. We hadden dit nooit zelf kunnen doen. Doordat we het traject als groep hebben gedaan werkt het veel beter dan dat iedereen naar een losse cursus gaat. Nu is de teamsfeer goed en hebben we als management ook zelf goede tools om dit verder te verbeteren, dus voor mij was dit traject het geld meer dan waard.”

Juriaan Manders –Teamleider personeelszaken, Impegno:

“Vanuit onze casemanagers lag al een tijdje de vraag voor een training op het gebied van timemanagement, gesprekstechnieken en coachvaardigheden. Voor deze gemêleerde (bijna versnipperde) leerbehoefte kon ik geen geschikte training vinden.

Eric stelde toen het Professioneel Excelleren traject voor. Dat was een schot in de roos, want het sloot precies aan bij de behoefte van onze casemanagers: Gerichte tools en tips die meteen bruikbaar zijn en met een zeer beperkte tijdsinvestering. Een rondje langs de deelnemers achteraf, leverde o.a. de volgende reacties op: 

  • ‘Altijd goed om te horen hoe anderen iets doen, is veel van elkaar te leren. En wat nu ook weer naar voren kwam, was vooral de koppen naar elkaar te steken om als casemanagers op 1 lijn te staan’
  • ‘Goed praktijkgericht, goede match theorie en praktijk’
  • ‘Ik vond Eric een heel fijne houding hebben. Vertelde duidelijk, rustig en kon goed meegaan met de drukke dames, haha! Hij wist ons soms goed terug te roepen naar de werkelijkheid. Enthousiast!’
  • ‘Benadering door Eric heel prettig, persoonlijk, versterkend, niet veroordelend, goede sfeer’
  • ‘Eric had hele bruikbare praktische tips die heel erg toepasbaar zijn in de praktijk van management. Ik vond daarnaast het erg leuk dat er ruimte was voor interactie en discussies, maar dat Eric wel altijd weer terug kwam op het doel van de training’
  • ‘Wat ik ook erg leuk vond was het persoonlijke stuk. Dus dat je echt bij jezelf na gaat: wat zijn je doelen, waar wil je nog aan werken ect. Het was dus niet gewoon droge stof, maar er zat zeker ook een stuk zelfreflectie in’

Door onze positieve ervaringen met deze aanpak, zijn we vervolgens ook voor onze teamleiders dit traject gestart. Weliswaar met andere leerdoelen, maar wel met dezelfde aanpak”

Het ‘Professioneel Excelleren” traject ziet er als volgt uit:

1. Inventariseren leerbehoeften. Om een goed beeld te krijgen van de thema’s en knelpunten die de deelnemers in het werk ervaren, gaat de coach een aantal van de deelnemers telefonisch interviewen. Zo ontstaat een lijst van relevante leerbehoeftes of thema’s.

2. Scoren van de belangrijkste thema’s. De lijst met thema’s wordt in de vorm van een “scoreformulier” naar alle deelnemers gestuurd. Zij gaan deze thema’s scoren: In hoeverre herken je dit als iets wat lastig is? Maar ook: In hoeverre beheers je dit soort vaardigheden juist heel goed of welke lessen heb je zelf in het verleden hierin geleerd? Deze input wordt gebruikt bij de definitieve voorbereiding voor de sessies.

3. De trainingssessies zelf. Vervolgens vinden er drie gezamenlijke sessies plaats van steeds één dagdeel. De onderwerpen in deze sessies worden volledig bepaald door de reacties van de deelnemers op het scoreformulier. De kan op twee verschillende manieren:

  • Wanneer een onderwerp voor veel deelnemers een leerpunt is, gaan we dit plenair bespreken en reikt de coach relevante theorieën en/of modellen aan.
  • Wanneer een onderwerp voor sommigen een leerpunt is en waarin anderen juist heel vaardig zijn, gaan de deelnemers deze kennis op een interactieve manier met elkaar delen. Op deze manier gaan deelnemers op een plezierige en efficiënte manier van elkaar leren, op een niveau dat het beste aansluit bij hun dagelijkse praktijk

Er wordt dus voldoende ruimte ingebouwd voor een vruchtbare onderlinge discussie: Hoe doet de ander het precies? Welke tips kunnen collega’s geven? Wat zijn de fouten/lessen die een (ervaren) collega zelf al eens heeft moeten leren en waar anderen hun voordeel mee kunnen doen?

Aan het eind van de tweede trainingssessie gaat elke deelnemer een tweetal concrete verbeterdoelen voor zichzelf benoemen, waarmee hij/zij de komende tijd zelf aan de slag wil gaan. Zo maakt iedereen dus een persoonlijke vertaalslag naar zijn/haar eigen situatie.

Wat levert het Professioneel Excelleren op?

  • Ontsluiting van de ervaring en kennis die binnen het team al aanwezig is
  • Maximale kennisdeling en dus veel quick-wins voor alle deelnemers
  • Eventuele onderliggende knelpunten worden zichtbaar en verdwijnen daardoor
  • Concrete individuele verbeterdoelen, met 100% eigenaarschap bij de medewerker
  • Zichtbare persoonlijke succeservaringen, al gedurende het traject

De Professioneel Excelleren trajecten worden samengesteld en gegeven door Eric Bogers

Eric-Bogers-Close-up2

Zelf heb ik diverse “soft-skills” trainingen gevolgd. Terugkijkend was het rendement hiervan relatief laag. Ik haalde er meestal wel iets interessants uit maar van een blijvende verandering in mijn houding en gedrag was bijna nooit sprake. Daarnaast was de aangeboden lesstof voor een groot deel niet erg relevant voor mij.

In mijn opleiding tot beroepscoach heb ik de eclectische aanpak ontdekt. Mensen leren en veranderen pas echt als ze zelf kunnen kiezen wat ze willen veranderen. Wat ik als coach doe, is een beeld schetsen van de dingen die ze nog niet weten. Ik help ze vervolgens om te bepalen waar zij persoonlijk beter van kunnen worden en wijs ze de weg hoe ze dit kunnen realiseren. Deze stappen blijken elke keer weer de basis te zijn voor zichtbaar en blijvend effectiever gedrag bij de deelnemers van mijn trajecten.

Zoek je een teamtraining met een uitzonderlijk hoog leerrendement? Stuur mij dan een e-mail of bel mij op 06-24686878. We maken dan een afspraak voor een gesprek waarin we samen bekijken wat voor jouw vraagstelling de meest effectieve aanpak is.

Terug naar overzicht concrete oplossingen…
Tags: Team Leertraject, vaardigheden voor jouw organisatie