Als leidinggevende heb je twee belangrijke taken: 1) Zorgen dat het primaire proces goed loopt (lees: dat het werk conform afspraak wordt uitgevoerd) en 2) Dat je je medewerkers helpt om zich maximaal te ontwikkelen (lees: dat ze taakvolwassen medewerkers worden).

Deze tweede taak, die overigens best vaak vergeten wordt, is essentieel omdat je taakvolwassen medewerkers nodig hebt om maximale resultaten te kunnen behalen. Tenslotte wil je het liefst dat de resultaten zo min mogelijk van jou afhankelijk zijn (zie ook het artikel De beste manager maakt zichzelf overbodig! Lees waarom… )

Daarnaast wordt de medewerker zelf ook gelukkiger als hij merkt dat hij groeit. Zelf ben ik ervan overtuigd dat iedereen diep van binnen altijd wil verbeteren (wat ik ook steeds terugzie in mijn coachwerk).

Er zijn veel manieren als leidinggevende om je medewerkers te helpen ontwikkelen. In deze eerdere artikelen vind je een aantal praktische handvatten hiervoor.

Passieve complimenten: het minst bekende motivatie instrument
Wat je medewerkers kunt bieden voor hun ontwikkeling
Het verschil tussen de ideale en de gemiddelde medewerker

Maar er is een uiterst effectieve manier die veel vergeten wordt:

Achteraf-Coachprikkels

Achteraf-Coachprikkels werken heel eenvoudig. Elke keer wanneer jouw medewerker iets van jou nodig heeft of iets vraagt, gebruik je een Achteraf-Coachprikkel. Het is een prikkel waarmee je hem uitnodigt om de volgende keer een meer taakvolwassen aanpak te kiezen.

Medewerkers ontwikkelen met behulp van Achteraf-Coachprikkels

 

Enkele voorbeelden:

  • Een service-medewerker vraagt of hij een klant een voorstel mag doen om een klacht op te lossen.

Je geeft hem toestemming en geeft meteen een Achteraf-Coachprikkel: “En de volgende keer mag je wat mij betreft dit soort dingen zelfstandig beslissen, zonder overleg met mij”

  • Een verkoper laat je een offerte lezen die hij wil gaan uitbrengen.

Je geeft je goedkeur, eventueel met een paar opmerkingen en meteen een Achteraf-Coachprikkel: “Weet je, waar ik met jou graag naar toe wil is dat je de volgende keer de offerte helemaal zelf reviewt en meteen opstuurt (eventueel met een maximaal offertebedrag als limiet)”.

  • Een teamlid stuurt je een email met een concreet verbeteridee met de vraag of jij dit met het team wil bespreken.

Je bedankt hem en zet het verbeteridee op de agenda van het eerstvolgende teamoverleg en geeft meteen een Achteraf-Coachprikkel: “…wat mij betreft zou je de volgende keer als je een verbeteridee hebt, dit ook gewoon zelf in het overleg kunnen inbrengen of zelfs al met je collega’s bespreken”.

Let op de drie woorden “de volgende keer”. Hierin zit de crux. Daarmee stimuleer je de medewerker om de volgende keer een trede hoger te kiezen in de taakvolwassenheid waarmee hij deze taak uitvoert. Je nodigt hem uit om het de volgende keer net iets meer zelfstandig te doen (uiteraard doe je dat alleen als je daar voldoende vertrouwen in hebt).

Achteraf-Coachprikkels kosten nauwelijks tijd en kun je elke dag inzetten. Je helpt je medewerker om te groeien in zijn taakvolwassenheid en je helpt jezelf om meer uit het operationele werk weg te blijven en meer te gaan managen vanuit een helikopterview.

De volgende keer mag je wat mij betreft dit artikel overslaan en Achteraf-Coachprikkels meteen in de praktijk brengen 😉

Interessant artikel? Lees dan ook:

Hartelijke groet,

Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meld je dan aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk).