Eén van de belangrijkste manieren om mensen te motiveren, is het geven van complimenten. Een welgemeend compliment voor een actie of voor het gedrag van een medewerker, nodigt hem uit om hier mee door te gaan. Door het juiste gedrag te belonen met een compliment, stimuleer je op positieve wijze de ontwikkeling van je medewerkers en daarmee ook van je team.

Je kent ongetwijfeld ook de “negatieve” manier om gedrag te sturen: een reprimande geven of straffen. Je hoort mij niet zeggen dat dit soort negatieve sturing onverstandig is (sterker nog: soms kan dit juist heel effectief zijn), maar de ervaring leert dat een positieve stimulering met complimenten en beloning veel meer effect heeft op de motivatie én op de ontwikkeling van medewerkers.

passieve complimenten geven doe je zo

De meeste leidinggevenden weten wel hoe ze een compliment op een effectieve manier moeten geven. En dan heb ik het niet over een losse opmerking als “Goed gedaan, joh!”.

Bij een effectief compliment vertel je de medewerker namelijk ook in detail welk gedrag je precies van hem zo goed vond en wat de positieve gevolgen daarvan zijn voor het team of voor de organisatie:

“Doordat jij klant XYZ twee dagen voor de afgesproken datum alle gevraagde spullen hebt gestuurd en hem ook nog persoonlijk hebt na gebeld, kreeg onze accountmanager vanochtend bij zijn bezoek geen vragen over de levering en kon hij zijn gesprek over de investeringen voor komend jaar meteen positief beginnen. Goed gedaan, joh!”

We praten hier steeds over actieve complimenten: Je vertelt wat iemand goed heeft gedaan en beloont hem daarvoor. Er bestaan echter ook passieve complimenten. Dit soort complimenten is veel minder bekend en ze zijn voor de meeste leidinggevende ook veel moeilijker om te geven.

Bij een passief compliment praat je niet, maar houdt je juist je mond. In tegenstelling tot een actief compliment, waarbij je terugkijkt op wat de medewerker gedaan heeft, gebruik je een passief compliment juist op het moment dat de medewerker nog bezig is!

Een passief compliment is het handigst te beschrijven aan de hand van het volgende voorbeeld:

Stel dat een medewerker bij je komt om uit te leggen met welk lastig vraagstuk of belangrijk project hij bezig is. Het gaat precies over het onderwerp waar je zelf veel ervaring mee hebt. Als je hem erover hoort vertellen, komen allerlei adviezen en tips als vanzelf naar boven. Elke vezel in je lichaam wil zich op dit onderwerp storten, de leiding overnemen of op z’n minst met waarschuwingen en mogelijke valkuilen komen.

Je geeft nu een passief compliment door dit allemaal juist niet te doen! Je gaat op je handen zitten en houdt je kiezen op elkaar. Op een quasi-onnozele manier blijf je geïnteresseerd toeluisteren. Met jouw stilte geeft je een duidelijk signaal: Je bent goed bezig. Je kunt het wel aan. Ik vertrouw je!

Zoals gezegd: passieve complimenten geven is niet makkelijk. We willen immers zelf ook een beetje de controle behouden en we hebben ook nog allemaal een eigen ego…

Passieve complimenten zijn echter wel een zeer effectieve manier om medewerkers echt uit te nodigen zichzelf te ontwikkelen. Je geeft ze hiermee veel ruimte en stimuleert ze tegelijk om deze ruimte ook te nemen. En wie raakt daar nou niet gemotiveerd van?

Interessant artikel? Lees dan ook:

Hartelijke groeten,

Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meld je dan aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk).