Soms is het niet anders en moeten we met z’n allen thuiswerken. En ja, daar kleven natuurlijk risico’s aan op het gebied van privacy, security en niet te vergeten de fysieke gezondheid (minder beweging, verkeerde werkhouding, etc.). Wat echter vaak vergeten wordt zijn de mentale risico’s bij thuiswerken.

Mentale risicos bij thuiswerken

Het is essentieel dat je als leidinggevende de twee grootste mentale risico’s bij thuiswerken kent! Want als je ze kent, kun je daar op anticiperen en voorkomen dat mensen onnodig gaan uitvallen of onderpresteren. Ik behandel ze allebei:

 

Risico 1: Verwaarlozing

Thuiswerken geeft veel vrijheid. En dat is voor veel mensen fijn. Er is echter een zeer dunne lijn tussen Vrijheid en Verwaarlozing! Wanneer iemand lange tijd thuiswerkt en hij maar weinig contact heeft met zijn leidinggevende, dan ervaart hij weliswaar veel vrijheid maar dat kan zomaar opslaan naar een gevoel van Verwaarlozing! En dit heeft een zeer negatief effect op zijn motivatie… “Voor wie of wat doe ik het eigenlijk nog…?”

 

Risico 2: Burn-out

Er zijn meerdere aspecten in het werk die tot burn-out kunnen leiden. Vier daarvan zijn inherent aanwezig wanneer iemand thuiswerkt:

1. Werk-privé balans vervaagt. Er is geen natuurlijke overgang meer tussen werk en prive. Je gaat van je werkplek naar de eettafel en terug. En reistijd, die we vroeger gebruikten om “af te schakelen” is er helemaal niet meer.

2. Drang om te laten zien dat je productief bent. Ook een bekende veroorzaker van burn-out: je wilt zichtbaar je verantwoordelijkheid nemen en hard werken. Thuis is er echter niemand die zegt dat het voldoende is of jou bijstuurt. Geen enkele referentie dus een grote kans dat je “oneindig” lang doorgaat.

3. Disbalans tussen werkdruk en hulpbronnen. Een hoge werkdruk is prima, echter alleen als daar voldoende hulpbronnen tegenover staan. We hebben het dan over collega’s met wie je kunt sparren, een andere afdeling die iets voor je uit kan zoeken of simpelweg de juiste technische hulpbronnen die je thuis niet hebt (printer, testapparatuur, etc).

4. Voortdurend onderbroken worden. Bij het werken op kantoor is dit een belangrijke veroorzaker van burn-out, maar bij thuiswerken is dit per definitie aanwezig. Zeker als je een druk gezin hebt met kleine kinderen die je misschien ook nog moet helpen met leren. Onderbrekingen gegarandeerd.

 

Wat kun je als leidinggevende doen om deze risico’s te voorkomen?

 

Het belangrijkste is om je bewust te zijn van deze risico’s. Daardoor pik je eerder beginnende signalen op bij je medewerkers en kun je daarop doorvragen. Ik geef twee praktische handvatten om deze risico’s te voorkomen:

1. Doe elke dag een dagstart met je hele team.

Dit zorgt ervoor dat iedereen zich erbij voelt horen en het geeft gelegenheid voor onderlinge sociale controle. Als je deze dagstart slim doet (zie dit artikel) ervaart elk teamlid de waardering van zijn werk en kan hij hulplijnen inschakelen.

Het is meteen een mooie overgang van privé naar werk en je kunt er makkelijk alle operationele afstemming regelen zodat iedereen weet wat van hem verwacht wordt. En als iemand een vrije dag heeft (privétijd), dan is hij er niet bij en weet iedereen dat (niet onbelangrijk).

2. Houd dagelijks 1-op-1 contact met elk teamlid.

En dan gaat het vooral om niet-werkgerelateerde zaken! Die heb je immers al in de dagstart besproken. In dit gesprek heb je vooral oprechte(!) interesse in de medewerker, zijn gezin, zijn hobby’s, zijn zorgen, de knelpunten die hij ervaart.

Je stelt vragen als “Hoe was je dag?”, “Wat ga je vanavond nog doen?” Hiermee laat je de medewerker merken dat je er voor hem bent en bied je de ruimte om aan te geven waar hij tegen aanloopt of wat hem dwars zit.

Moet ik elke dag bellen? Uiteraard kan dit per persoon verschillend zijn, maar besef dat je niet snel te vaak belt, eerder te weinig. Het gevoel van verwaarlozing ligt immers op de loer! Bespreek desnoods de frequentie van jullie contact.

En natuurlijk, als je merkt dat er mentale issues spelen, dan pak je door. Maak het in elk geval bespreekbaar, dat geeft al een eerste opluchting. Schakel desnoods extra hulp in als dat nodig is. Je wilt deze mentale risico’s bij thuiswerken immers voorkomen.

Interessant artikel? Lees dan ook:

Hartelijke groet, Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meld je dan aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk).

WhatsApp