Als leidinggevende ben je niet alleen verantwoordelijk voor de output van je team. Uiteraard is het primair van belang dat je team presteert en dat de gewenste resultaten behaald worden. Dat is de basis.

Maar je hebt nóg een cruciale taak die net zo belangrijk is: Zorgen dat jouw medewerkers groeien in hun taakvolwassenheid. Je wilt immers dat ze zelfstandiger worden en meer eigenaarschap tonen, zodat jij minder hoeft aan te sturen.

En om die groei mogelijk te maken moeten ze fouten kunnen maken. Want wie nooit een fout maakt, leert immers heel langzaam. Maar ja… omdat je zelf eindverantwoordelijk bent kun jij je eigenlijk geen fouten in het werk veroorloven…

Wat als er een verzekering bestond tegen dit soort fouten? Een garantie die mensen stimuleert om initiatief te nemen, risico’s te durven nemen en persoonlijk te groeien, zonder angst voor de gevolgen. Gelukkig is er zo’n verzekering:

 

De beste verzekering tegen fouten van medewerkers ben jij!

 

Als eindverantwoordelijke leidinggevende ben jij de verzekeraar van jouw team. Jij vangt de gevolgen op wanneer iemand per ongeluk een fout maakt. Jij zorgt ervoor dat medewerkers niet afgerekend worden op fouten, maar weten dat je hen steunt als er iets misgaat.

Verzekering tegen fouten van medewerkers

Mensen presteren en groeien het best wanneer ze zich veilig voelen. Alleen als jij hen die ruimte en veiligheid biedt, halen ze het maximale uit zichzelf – en bereik jij uiteindelijk betere resultaten met minder moeite. 

Betekent dit dat je elke blunder moet accepteren? Natuurlijk niet. Wie uit gemakzucht fouten maakt of steeds dezelfde fout herhaalt, moet je aanspreken. Net zoals een verzekeringsmaatschappij fraude aanpakt, grijp jij in wanneer iemand misbruik maakt van die ruimte. 

Maar voor medewerkers die inititief tonen en nieuwe dingen proberen, is jouw verzekering onmisbaar. Die verdienen jouw verzekering. Door hen dit vangnet te bieden, stimuleer je hun ontwikkeling. Een leidinggevende die zo’n verzekering biedt – dat is pas een fijne baas. 

Interessant artikel? Lees dan ook:

Hartelijke groeten,

Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meld je dan aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk).