Wellicht herken je het: Met sommige mensen in je omgeving heb je helemaal niets, terwijl je met anderen op de één of andere manier een hele goede “klik” hebt. Met deze mensen heb je zonder moeite een heel prettig gesprek, deel je gezamenlijke interesses en ontstaat er een soort van wederzijdse “gunfactor”.

Zakelijk gezien is het erg praktisch als je met iemand zo’n klik hebt. Met die belangrijke klant bijvoorbeeld, die beslissende projectmanager of die invloedrijke collega. Alles gaat dan een stuk eenvoudiger en je bereikt makkelijker je doelen. Maar ja, wat als je met deze persoon géén klik hebt?

Het goede nieuws: Als je wilt, kun je met iedereen een klik maken! Het lijkt namelijk een soort organisch proces dat bepaalt met wie je “toevallig” een klik hebt. Wanneer je dit proces echter begrijpt, kun je het ook “omdraaien”: Je gaat precies die dingen doen die ervoor zorgen dat er vanzelf een wederzijdse klik ontstaat.

klik maken met de VAST methode

Het VAST-model geeft hiervoor een aantal handvatten:

Vragen stellen & interesse tonen: Ga op zoek naar een onderwerp waar de ander iets mee heeft (dat kan van alles zijn). Toon je oprechte interesse en vraag door. Wissel gemeenschappelijke ervaringen uit en focus vooral op die dingen waar je het met elkaar over eens bent.

Aansluiten & Accepteren: Laat de ander de richting van het gesprek bepalen. Je kunt wel enigszins het gesprek sturen door de vragen die je stelt, maar je accepteert alles wat de ander zegt en je laat elk oordeel achterwege.

Spiegelen: Als mensen elkaar mogen, gaan ze van nature spiegelen: ze gaan non-verbaal hetzelfde gedrag vertonen. Misschien herken je de situatie dat je in een prettig gesprek plotseling merkt dat je allebei bijvoorbeeld met de handen achter het hoofd zit. Je kunt dit natuurlijke proces bespoedigen door zelf spiegelend gedrag te tonen en de ander op een gepaste wijze na te doen.

Totdat je een klik hebt: Dit is belangrijk. Je gaat door met bovenstaande totdat je merkt dat het voldoende is. Dat klinkt gemakkelijk maar dat moet je wel leren aanvoelen, deels op basis van signalen die de ander geeft.

Als je de klik hebt gemaakt is er een wederzijds gevoel van “wij mogen elkaar”. Dat is het juiste vertrekpunt om verder met elkaar “zaken” te doen: Je advies wordt beter ontvangen, de ander staat open voor wat je te koop hebt of je kunt gewoon een gezellig samenzijn hebben.

Een voorbeeld uit de praktijk:

Een jonge consultant had als coachvraag om meer senioriteit te ontwikkelen in zijn contacten met klanten en collega’s. Zijn inhoudelijke kennis is ver bovengemiddeld maar het duurde vaak meerdere maanden voordat een klant deze in hem zag en waardeerde.

Naast andere vaardigheden, zijn we gaan werken aan de vaardigheid om “een klik te maken met iedereen”. Met behulp van de VAST-aanpak hebben we onderliggende technieken besproken en geoefend in kleine rollenspellen.

Al in ons tweede gesprek meldde hij zijn eerste successen. Op een verjaardag had hij een oudere consultant ontmoet van een groot consultancy bedrijf. Door de geleerde technieken bewust toe te passen was het hem gelukt om een lang, prettig en vooral gelijkwaardig gesprek met de oudere consultant te hebben.

Hij had zijn nieuwe technieken ook toegepast tijdens een avondje uit in het café. Daardoor had hij een hele avond heel prettig gesproken met een leuke dame (hij was vrijgezel). In onze derde coachsessie had hij nog meer nieuws te melden: Hij had nu verkering!

Mijn stelling: Je kunt met iedereen een klik maken, als je het wilt! Je moet er enkele technieken voor aanleren en een aantal keer oefenen, maar als je deze vaardigheid eenmaal beheerst kun je jezelf veel slagvaardiger maken, zowel zakelijk als privé!

Interessant artikel? Lees dan ook:

Hartelijke groet,

Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meld je dan aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk).

WhatsApp