Als leidinggevende of professional sta je opgesteld voor bepaalde taken. Je hebt de kennis en ervaring om deze taken goed uit te voeren en dat doe je dus naar eer en geweten. In feite zijn je hersenen “full-time” belast met de uitvoering van deze taken.

De valkuil die dan op de loer ligt is het vervallen in routine, het niet meer kritisch nadenken bij handelingen of zelfs naïef worden ten aanzien van gebeurtenissen om je heen. Als je niet oppast gaan je collega’s je nog zien als een starre dwarsligger…

Stephen Covey benoemde in zijn “Zeven eigenschappen van effectief leiderschap” al een belangrijke eigenschap, namelijk “Hou de zaag scherp” (zevende eigenschap). Met andere woorden: zorg dat je een extra proces in je hoofd opstart, een soort parallel programma in jouw “persoonlijke CPU”, dat continu bezig is met het aanscherpen en verbeteren van de vaardigheden die je al bezit.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan! Want zelfs als het je lukt om dit proces op te starten, bijvoorbeeld door een moment van zelfreflectie te vinden, dan sleurt de routine in het werk je heel makkelijk weer daarvandaan. Toch is er een manier om dit proces op een leuke manier in je normale werk te borgen.

De inspiratie hiervoor heb ik gevonden in de artiestenwereld. Ik vroeg me altijd af hoe de artiesten in zo’n grote musical die elke dag wordt uitgevoerd (soms twee keer) het lukt om elke keer er weer te staan alsof het hun eerste uitvoering is. Het publiek verwacht elke uitvoering een topprestatie en wegvallen in routine en ervaring is er gewoon niet bij!

Later hoorde ik wat hun “truc” is: Een professionele artiest kiest voor elke voorstelling een ander thema, waarop hij zich die uitvoering gaat concentreren. De ene keer is dat de zang, de volgende keer de choreografie, dan weer de uitspraak, de mimiek of het publiekcontact. Door elke keer de focus op één onderdeel te leggen, wordt niet alleen dit onderdeel beter. Deze sterke focus werkt onbewust ook positief door op alle andere onderdelen en daarmee op de totale performance!

Als leidinggevende of professional kun je dit principe ook toepassen. Natuurlijk moet het reguliere werk gewoon gedaan worden (de voorstelling gaat immers gewoon door). Maar daarbovenop kun je voor jezelf elke week of elke maand een thema kiezen waar je bewust je focus op gaat leggen.

Dit thema kan een vaardigheid zijn die je zelf graag wilt ontwikkelen, maar kan ook iets zijn wat je prima beheerst en waar je nog eens het accent op wilt legen. Om een idee te geven volgen hier enkele thema’s die je hiervoor zou kunnen kiezen:

  • Non-verbale communicatie: wat zegt iemand met zijn houding, handen, ogen, etc.
  • Verbale communicatie: Luisteren, samenvatten en doorvragen, iemand écht begrijpen
  • Grenzen stellen: op de juiste momenten kritisch en correct nee zeggen
  • Complimenteren: waardering uitspreken van goed gedrag van medewerkers
  • Corrigeren: correct en onderbouwd iemand aanspreken op gedrag of handelen
  • Metacommunicatie: bespreek de manier waarop je met elkaar communiceert
  • Doelstellingen ventileren: verkondig en herhaal ze in vergaderingen of gesprekken
  • Situationeel leidinggeven: herziening van de stijl die elke medewerker nodig heeft
  • Delegeren: welke taken kun je nog meer delegeren en bij wie
  • Coachen: coachvaardigheden toepassen bij de juiste mensen en juiste momenten
  • Overtuigen: kies de juiste overtuigingsmethode in gesprekken, stem af op de ander
  • Vergadervaardigheden: geef het voorbeeld en spreek je team erop aan waar nodig
  • Timemanagement: waar valt voor jou nog winst te behalen en pas dit toe
  • Feedback geven: geef constructieve feedback aan collega’s die dit kunnen gebruiken

Grote kans dat je de vaardigheden voor bovenstaande zaken in het verleden al eens hebt geleerd in een training of cursus. Meestal kun je het dus vrij makkelijk weer nieuw leven in blazen (“even kijken hoe dit ook al weer moest…”). Overigens: wil je over bepaalde vaardigheden meer weten, neem dan gerust contact met mij op!

In de trajecten die mensen bij mij doen, zowel individueel als in teamverband, is dit effect uit de artiestenwereld ook altijd zichtbaar. Iemand legt de focus op een bepaald leerdoel, een vaardigheid die hij wil ontwikkelen. De bewustwordingen die hieruit ontstaan werken vervolgens door op veel meer andere onderdelen van hun functioneren. Deze voordelige “bijvangst” zorgt ervoor dat je zichtbaar sterker in je functie komt te staan.

En nog een afsluitende tip: Als je in het werk je eigen thema’s allemaal een keer als focuspunt voorbij hebt laten komen, neem dan een moment om de lijst zelf te evalueren! Welke thema’s kunnen eraf? En belangrijker nog: welke thema’s zouden erbij kunnen om een volgende stap in je persoonlijke performance te gaan creëren?

Interessant artikel? Lees dan ook:

Hartelijke groet,

Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meld je dan aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk).