Leidinggevenden hebben vaak een voorkeur om in de Wij-vorm te praten. Dat is zeker het geval bij beginnende leidinggevenden. Dat is niet vreemd, want meestal waren ze vroeger collega van de mensen aan wie ze nu leiding moeten geven. Vanuit een gevoel van gelijkwaardigheid ligt het dan het meest voor de hand om elk gesprek te voeren vanuit een “Wij”-vorm.

Je komt echter een keer in een situatie waar deze Wij-vorm niet meer werkt. Je wilt bijvoorbeeld dat een medewerker zijn gedrag aanpast of dat hij zich aan de afgesproken werkwijze houdt. Of misschien wil je dat hij eindelijk zelf eens in actie komt. Zeker wanneer dit een urgente situatie wordt (lees: er moet nu echt iets gebeuren), dan werkt een Wij-vorm gesprek niet meer:

  • “Hoe kunnen we er voor zorgen dat jij…?”
  • “Zullen we dit eens proberen en dan over een maand evalueren…?”
  • “Hoe kan ik je helpen om ervoor te zorgen dat…?”
  • “Ik denk dat we er samen aan moeten werken dat jij …”

Vroeg of laat bereik je het punt dat deze stijl niet meer werkt. Dan is het moment gekomen om van stijl te wisselen. Je gaat over naar de Ik-vorm. Je zet als het ware een ander “masker” op want je medewerker krijgt vanaf nu te maken met een andere leidinggevende:

  • “Luister, ik heb besloten dat jij vanaf morgen…”
  • “Ik verwacht vanaf nu het volgende van jou:…”
  • “Ik spreek met je af dat jij vanaf nu…”.
  • “Ik wil eind van de week van jou horen hoe jij ervoor gaat zorgen dat…”

 

stijlwisseling in gesprekken om een doorbraak te forceren

Juist doordat je voldoende tijd in de Wij-vorm bezig bent geweest, is het voor de ander heel erg duidelijk dat dit station vanaf nu gepasseerd is! Door de abrupte stijlwisseling die je in je woordkeuze laat merken, beseft de ander dat er nu een andere fase is aangebroken en dat hij er niet meer mee wegkomt.

Als “WIJ” niet meer werkt, ga dan over op “IK”

In feite help je de ander zelfs door deze stijlwisseling zo duidelijk te laten zien. Vaak zit de medewerker onbewust in een soort slachtofferrol en vindt hij het wel makkelijk dat iemand zo hulpvaardig met hem meedenkt. Hij hoeft dan immers niet zelf in actie te komen.

Door jouw stijlwisseling help je de medewerker om zelfstandig te worden! De plotselinge duidelijkheid en stelligheid van jou, is in feite een wake-up call. Je spreekt hem aan op zijn eigen verantwoordelijkheid, de bal ligt nu bij hem! Zo’n helder signaal geven is immers ook een taak van jou als leidinggevende.

Andersom werkt het overigens ook heel goed: Van Ik naar Wij. Wanneer je van nature in de Ik-vorm communiceert, kun je in een situatie terecht komen dat medewerkers erg volgzaam worden en niet meer zelf nadenken. Dan werkt een plotselinge overgang naar de Wij-vorm ook heel effectief.

Door bewust te schakelen tussen de Wij en de Ik stijl, kun je voorkomen dat je vast komt te zitten met medewerkers. Dus merk je dat je aanpak in een bepaalde situatie geen effect heeft? Wissel dan eens bewust tussen de Wij en de Ik-vorm. Er gaat in elk geval iets gebeuren…!

Interessant artikel? Lees dan ook: 

Hartelijke groeten,

Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meld je dan aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk).