Jeetje, wat heb ik al veel ervaring! Dat was steeds mijn conclusie, elke keer nadat ik van baan was gewisseld en bij een ander bedrijf ging werken. Wat breng ik veel mee en wat kan ik ontzettend veel voor deze organisatie betekenen! Dan pas kun je ontdekken waar je goed in bent. 

Ik zag ineens hoeveel ik al wist en hoeveel ervaring ik al had. In de eerste maand zag ik precies waar er dingen verbeterd konden worden en hoe processen efficiënter konden. Soms dacht ik zelfs: “dat ze dit hier nog steeds zo doen, dat kan echt veel beter…”.

Hoe langer je in eenzelfde functie werkt, des te meer ervaring je op doet (logisch). Maar hoe langer je in eenzelfde functie werkt, des te minder je in de gaten hebt hoe goed je intussen geworden bent. Je doet gewoon je werk en alles gaat gewoon z’n gangetje.

Blijkbaar kun je jouw kennis en ervaring pas verzilveren als je ergens anders gaat werken. Zo lijkt het althans. Je hoeft echter niet van werkgever te wisselen om te ontdekken waar je goed in bent.

Ontdekken waar je goed in bent

Wat je kunt doen:

  • Wissel van functie binnen je organisatie

Natuurlijk is dit afhankelijk van de mogelijkheden in jouw organisatie, maar een nieuwe functie aangaan, liefst in een andere afdeling of zelfs op een andere vestiging geeft bijna hetzelfde effect als van werkgever wisselen. En de organisatie plukt hier ook de vruchten van.

  • Doe een feedbackronde langs collega’s

Jouw omgeving ziet vaak veel beter waar jij in uitblinkt. Ze zeggen dat alleen niet vanzelf. Doe daarom eens een rondje langs een aantal collega’s met de volgende 3 vragen:

– Waar moet ik vooral mee doorgaan (m.a.w.: wat doe ik goed?)

– Waar moet ik vooral mee stoppen (hier zul je je valkuilen horen)

– Waar moet ik mee beginnen (dit is input voor je persoonlijke verbeterpunten)

Je zult verbaasd zijn over de dingen die je gaat horen.

  • Werk regelmatig je CV bij

Ik weet het, je Curriculum Vitae ga je pas updaten wanneer je gaat solliciteren. Doe dit echter eens elk jaar opnieuw en focus vooral op de resultaten die je in het afgelopen jaar hebt gerealiseerd. Zo confronteer je jezelf en leer je ontdekken waar je goed in bent. Tip: zet een terugkerende reminder in je agenda.

  • Ga sparren met mensen uit andere organisaties

Leg contacten met mensen in soortgelijke functies maar dan in andere organisaties. Voor bepaalde functies bestaan er denktank- of mastermind-groepen waar mensen uit verschillende bedrijven elkaar met regelmaat ontmoeten.

Je kunt er dingen uithalen (kennis en tips) én je kunt dingen brengen door anderen te adviseren. Een geweldige manier om te ontdekken hoe goed je eigenlijk bent.

Mocht je leidinggevende zijn en deze laatste optie lijkt je wel iets, mail of bel me dan. Ik ken veel leidinggevenden en kan je de juiste weg wijzen naar zo’n groep.

Interessant artikel? Lees dan ook:

Hartelijke groet,

Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meld je dan aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk).

WhatsApp