Succesvol veranderen van een team of organisatie is niet eenvoudig. Ondanks de beschikbaarheid van veel changemanagement specialisten en diverse verandermanagement opleidingen stranden nog steeds veel verandertrajecten.

Toch is de essentie van succesvol veranderen eenvoudig samen te vatten. Er zijn namelijk 5 essentiële voorwaarden om een verandering te laten slagen. Knoster heeft deze samengevat in een lekker eenvoudig model (het kan zelfs op één A4-tje):

 

Succesvol veranderen - de 5 sleutels tot succes

Het model bevat de 5 sleutels voor succesvol veranderen. Zie het als voorwaarden. En als zo’n voorwaarde ontbreekt volgt er gegarandeerd een emotie bij de medewerkers die succesvol veranderen blokkeert:

Geen Visie geeft Verwarring: Mensen begrijpen niet waar de organisatie naar toe wil. Waar is dit allemaal goed voor? Wat is de achterliggende strategie en wat is de “zakelijke Why” waar deze verandering voor nodig is?

Geen Belang geeft Weerstand: Hier gaat het niet alleen om het belang voor de organisatie maar nog meer om het persoonlijk belang van de medewerker. “What’s in it for me?” is de vraag die elke medewerker uiteindelijke positief wil kunnen beantwoorden. Wat schieten wij er als organisatie mee op? En vooral: wat schiet ik er persoonlijk mee op?

Geen Plan geeft Chaos: Behoeft weinig toelichting lijkt me. Wie doet wat en wanneer? Wat wordt van iedereen verwacht?

Geen Middelen geeft Frustratie: Iedereen staat achter de verandering en weet precies wat van hem verwacht wordt. Als daar vervolgens geen tijd, geld of andere middelen voor zijn, lopen er in no-time veel gefrustreerde mensen in je organisatie.

Geen Competenties geeft Angst: Je staat achter de verandering, weet je taak, hebt de middelen maar je mist de competenties die voor de nieuwe situatie nodig zijn. Logisch dat je dan angstig wordt. Wat je medewerkers nodig hebben is de juiste training.

Verandermanagement in een notedop 😉. Zorg dus dat alle voorwaarden voldoende zijn uitgewerkt en check dit ook bij je medewerkers! Het gaat er immers om dat het niet alleen voor jou duidelijk is, maar vooral voor hen!

Interessant artikel? Lees dan ook:

Hartelijke groet, Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meld je dan aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk).