Managers met wie ik praat, willen meestal dat hun medewerkers zelfstandiger worden. Ze zouden graag zien dat mensen meer betrokken zijn, meer eigen initiatief nemen en zich wat meer als ondernemer gedragen. Het liefst zouden ze alleen maar van dit soort “ideale medewerkers” in dienst hebben…

Maar wat maakt iemand nou zo’n ideale medewerker? Iedereen brengt toch z’n eigen ervaring mee en doet z’n werk naar beste kunnen?

Toch kom je de “ideale medewerker” in elke organisatie tegen. Iemand die meer doet dan wat er formeel van hem gevraagd wordt. Die zich niet verschuilt achter collega’s of andere afdelingen. Die initiatief toont, problemen benoemt en deze op het juiste niveau bespreekt omdat hij gericht is op oplossingen. Hij gaat door, waar anderen stoppen en zoekt actief naar de juiste ingangen als hij zelf niet bevoegd is om iets op te lossen.

Wat deze medewerker uniek maakt, is de competentie ‘Eigenaarschap’. Daar valt veel over te zeggen, maar ik laat liever onderstaand schema zien om duidelijk te maken hoe de ideale medewerker met Eigenaarschap omgaat.

 

Eigenaarschap - Hoe het niet moet

 

Als een “gemiddelde” medewerker een knelpunt tegenkomt, ziet hij meestal een paar opties. Eén is om het probleem bij zijn leidinggevende neer te leggen, in de hoop dat die er iets mee doet (zonder te bedenken dat die waarschijnlijk al overloopt van het werk).

Een andere optie is het probleem zelf oplossen, zonder overleg. Maar dan loop je het risico op een halve oplossing, of erger nog: eentje die andere afdelingen juist in de problemen brengt.

Wat je ook vaak ziet: er gebeurt helemaal niks! Het knelpunt blijft liggen, in de hoop dat iemand anders het ooit oppakt. (Als leidinggevende heb ik dat soort gedrag, als het echt te bont werd, wel eens “sabotage” genoemd).

De ideale medewerker met veel Eigenaarschap pakt het anders aan. Die weet dat er een slimme route is naar de beste oplossing – en dat hij die niet persé zelf hoeft uit te voeren. Maar hij voelt zich wél verantwoordelijk en gedraagt zich als eigenaar.

 

Eigenaarschap - De ideale medewerker

Hij volgt de route van professionele “problem-solving: probleem definiëren, oorzaken onderzoeken, oplossingen bedenken, oplossing selecteren en vervolgens implementeren. Hij weet dat hij dit niet allemaal zelf hoeft te doen, maar neemt wél de regie. Hij schakelt de juiste mensen in, met als doel: de juiste oplossing op de juiste plek door de juiste persoon.

 

Eigenaarschap =

Regie nemen in de route naar de juiste oplossing!

 

Dat is voor mij een mooie definitie. De ideale medewerker pakt die regie in elke situatie. En hij kijkt steeds opnieuw hoever hij daarin zelfstandig kan komen, zonder hulp van anderen. Want hij wil ook groeien in zijn eigen taakvolwassenheid.

Als leidinggevende kun je op twee manieren naar Eigenaarschap kijken: Hoeveel Eigenaarschap toon ik zelf richting mijn manager? En hoe doen mijn teamleden dat naar mij toe? Als je merkt dat het daar nog aan schort, helpt deze uitleg van Eigenaarschap je misschien om hier met hen het gesprek over te voeren.

Interessant artikel? Lees dan ook:

Hartelijke groet,
Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meld je dan aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk).