“Liever fysiek dan online, liever bellen dan mailen”. Deze uitspraak ving ik laatst op bij een klant van me. Een simpele uitspraak maar oh zo effectief!
Nieuwe technologie helpt ons om productiever te worden. E-mail was een supergrote vooruitgang (ik ben zelf nog uit de tijd van brieven en later de fax…). Het bericht komt meteen aan en je kunt er ook nog allerlei bijlages bij stoppen. Heerlijk.
En door Corona hebben we ook nog het online-vergaderen ontdekt. Wat een gave manier om snel even de koppen bij elkaar te steken, even tussendoor en zonder reistijd. Je springt van de ene naar de andere meeting. Super efficiënt.



Liever fysiek dan online, liever bellen dan mailen
Maar nieuwe technologieën kunnen ook doorschieten. Als we een lastig issue moeten bespreken is bellen best vervelend. Dadelijk doet die klant moeilijk en dan heb ik niet meteen een antwoord klaar… Of ik vind mijn collega eigenlijk niet zo’n prettig persoon…
“Ik stuur wel even een e-mail, dat is makkelijker”. Wie kent het niet. Maar hoe vaak wordt zo’n e-mail per ongeluk verkeerd geïnterpreteerd? Onbedoeld raak je net de verkeerde snaar en voor je het weet zit je in een escalerende e-maildiscussie.
En hoe zit dat dan met online vergaderen? Ja, daarin kunnen we ook doorschieten. In een online meeting mis je nu eenmaal essentiële, non-verbale signalen. En je weet ook niet of de ander er wel echt met zijn gedachten bij is. Heb je wel echt contact? Voel je de situatie wel goed aan?
En wat dacht je van de koetjes en kalfjes praat rondom een vergadering? Die is bij online meetings nagenoeg verdwenen. Terwijl deze “smalltalk” essentieel is in het onderhouden van een goede relatie en onderling vertrouwen.
“Liever fysiek dan online, liever bellen dan mailen” is wat mij betreft een perfecte slogan, misschien zelfs een noodzakelijke zakelijke gedragsnorm waarmee je als organisatie een goede communicatie en samenwerking kunt borgen.
Pak gewoon weer eens de telefoon en spreek toch eens fysiek af als dat mogelijk is. Nieuwe technologie is perfect, maar een stukje menselijkheid en echt contact ook 😉
Interessant artikel? Lees dan ook:
- Het meest onderschatte smeermiddel op kantoor
- Het verschil tussen de ideale en de gemiddelde medewerker
- Hoe je een superefficiënt operationeel overleg organiseert
Hartelijke groet, Eric Bogers
Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meld je dan aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk).