Ik was 29 jaar oud toen ik gevraagd werd om leidinggevende te worden. Na één nachtje slapen zei ik Ja en ineens was ik manager. Niet alleen manager van projecten (wat ik tot dan toe was), maar nu ook manager van mensen, manager van mijn eigen afdeling.
Gaaf, ik mag mijn eigen afdeling vertegenwoordigen in het Management Team. Een ontzettende uitdaging! Ik was trots en wilde mijn afdeling op de kaart zetten. Ik kwam op voor mijn medewerkers en maakte mij hard voor de resultaten van mijn afdeling.
Maar ik was ook lid geworden van het MT. En heel eerlijk: dat voelde in het begin best wel vreemd. Kan ik die andere MT-leden wel vertrouwen? Gaan ze mij helpen als ik ze nodig heb? Of komen zij vooral op voor de belangen van hun eigen afdeling, net als ik?
Soms was het best wel een worsteling. Moet ik nu voor mijn eigen mensen gaan staan of behoor ik juist op te komen voor het belang van het MT? Als er kritiek kwam op dingen in mijn afdeling dan voelde ik de neiging om mijn mensen te gaan verdedigen.
En als mijn medewerkers kritiek hadden op andere afdelingen of op de directie, dan vond ik dat ik voor hen de strijd moest aangaan in het MT. Dat mogen ze immers van mij verwachten… dacht ik.
Er was echter een onderliggende vraag die ik nog niet had beantwoord. En dat is de vraag:
Wat is ‘mijn’ team?



Sinds 2008 coach ik management teams in hun ontwikkeling naar een sterk en daadkrachtig team. En daarbij komt deze vraag heel vaak terug, het is bijna een gewetensvraag: Wat is mijn team?
En het antwoord is simpel: Het MT is jouw team!
Jouw primaire team is het MT, dat zijn jouw belangrijkste teamleden. Samen met hen ben je de organisatiedoelstellingen aan het realiseren. Jouw MT-collega’s zijn er om jou te helpen en jij bent er om hen te helpen. Samen met hen zit je in de wedstrijd en samen met hen ga je die wedstrijd winnen.
Maar moet ik dan mijn eigen mensen zo maar negeren? Nee natuurlijk niet. Natuurlijk kom je op voor je medewerkers, maar wel rekening houdend met de doelen van de organisatie.
En natuurlijk ben je er voor je medewerker als hij problemen heeft met een andere afdeling, maar wel vanuit een bemiddelende rol en altijd met de juiste balans tussen het belang van de organisatie en het belang van de medewerker.
Pas als je het besluit hebt genomen dat het MT jouw team is, kun je een volwaardig MT-lid worden en er samen als team voor gaan. Dan ontstaat er vertrouwen binnen het MT. Dan ontstaat er collectief eigenaarschap en ga je elkaar echt helpen in plaats van tegenwerken.
Dan ontstaat er het WIJ-gevoel dat een sterk management team kenmerkt. En dit gaat een positieve vibe geven naar de gehele organisatie, dus ook naar jouw eigen afdeling.
Wil je meer weten over hoe je jullie team kunt ontwikkelen naar een sterk en daadkrachtig team? Neem dan contact met mij op.
Interessant artikel? Lees dan ook:
- De beste manager maakt zichzelf overbodig! Lees waarom…
- 5 manieren om teambesluiten te nemen
- Zelfsturing binnen een team: waarom dit niet vanzelf gaat
Hartelijke groet, Eric Bogers
Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meld je dan aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk).