Delegeren is een vaardigheid, geen actie. Deze korte uitspraak vat precies samen waar veel mensen de mist in gaan als ze taken willen delegeren. Hoe vaak hoor ik niet argumenten als:

  • Ik heb het al 3 keer voorgedaan en nog kannie het niet zelf
  • Het kost meer tijd om het uit te leggen dan om het zelf te doen
  • Hij doet het toch net niet zoals ik het wil hebben
  • Als ik het zelf doe, weet ik zeker dat het goed gebeurt

Allemaal vette redenen om maar alles zelf te blijven doen. Één ding is dan zeker: je blijft het zelf super druk houden! Je houdt jezelf onmisbaar en je maakt waarschijnlijk de meeste (over)uren om alle ballen in de lucht te houden. Niks mis mee overigens, als dit jou een fijn gevoel geeft.

 

Delegeren is een vaardigheid, geen actie

 

Mensen die juist wel taken willen delegeren maken echter vaak een denkfout: Ze gaan er vanuit dat delegeren een actie is: ik geef iemand de opdracht om een taak over te nemen.

Het resultaat is meestal teleurstellend. Ze doen het net anders dan je bedoelde, ze komen terug met vragen omdat ze het nog niet zelf kunnen en je moet ze alsnog extra uitleg geven. Je bent weer terug bij af (zie de bovengenoemde argumenten) dus je blijft het toch maar weer zelf doen.

Delegeren is namelijk een vaardigheid, geen actie. Dat wil zeggen dat het een groeiproces is dat je samen met je medewerker doorloopt. Het start met het bepalen wát je wilt delegeren en aan wie. Je begint met kleine taken, met duidelijke kaders en verwachtingen. Het vraagt om borgingen en evaluaties die je zelf moet organiseren.

Delegeren betekent dat je stap voor stap steeds meer of grotere taken aan de ander overdraagt. Het is een groeiproces van enerzijds de taakvolwassenheid van de medewerker en anderzijds jouw vertrouwen hem of haar!

Dat groeiproces kan best wel een aantal weken of maanden duren. En het is aan jou om dit groeiproces te sturen en te begeleiden: Delegeren is een vaardigheid, gaan actie!

Eén voordeel: Delegeren kun je leren! Wil je daar meer over weten, neem dan contact met mij op.

Interessant artikel? Lees dan ook:

Hartelijke groet, Eric Bogers

Dit is een eerdere nieuwsmail van Eric Bogers. Wil je elke maand nieuwe tips en inzichten voor leidinggevenden en professionals, meld je dan aan (geen spam, afmelden op elk moment mogelijk).